Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen
Reactie
Naam
|
Mundus College (ir MMG Sanders)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
11 februari 2022
|
Vraag1
Welk voorbeeld wilt u doorgeven?
De wet inburgering
Vraag2
Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Met de sectorraad Praktijkonderwijs en de wethouder onderwijs Amsterdam
Vraag3
Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
De wet inburgering 2021 (die in 2022 van kracht is gegaan)
Vraag4
Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Artikel 9: de Z-route
Vraag5
Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Ik werk op een school voor ISK en praktijkonderwijs.
Wij hebben 2 groepen leerlingen die in de knel komen:
1. leerlingen die vanwege hun cognitieve vermogens geen niveau 2 kunnen halen
2. leerlingen die als nieuwkomer rond hun 16e of 17e naar Nederland komen en voor wie het Entree-diploma waarschijnlijk het hoogst haalbare is
Vraag6
Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Eerlijk gezegd snap ik deze vraag niet. De groep zelf heeft een probleem, en zorgt niet voor problemen.
Deze groep zal zich in de schulden moeten steken om inburgering in te kopen en het examen zeer waarschijnlijk niet halen. Of dat ze het niet gaan doen/niet gaan starten en dan dus niet ingeburgerd zijn, met alle problemen die daarbij samenhangen.
Vraag7
Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
óf een vrijstelling voor deze leerlingen op de inburgeringsplicht
óf dat de uren Nederlands die zij krijgen in het reguliere onderwijs (en waar zij recht op hebben) laten meetellen voor de inburgering