Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Dwingeloo
Datum 9 februari 2022

Vraag1

Welk voorbeeld wilt u doorgeven?

De onderwijsplicht die in Nederland bestaat zorgt voor veel ellende bij kinderen die niet in het systeem passen. In het bijzonder (zeer) hoogbegaafde kinderen worden door het systeem genegeerd. Het onderwijs richt zich op een gemiddeld IQ van 100. Leerlingen die daar 20-30 punten onder zitten, krijgen speciaal onderwijs. Leerlingen die daar 20-30 punten boven zitten, moeten zich maar aanpassen. Zit een kind daar nog verder boven, dan is het onderwijs zodanig niet-passend, dat het kind er doodongelukkig van wordt.

Vraag2

Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Betrokken scholen en samenwerkingsverbanden in de regio waar ik woon. Met als antwoord "wij hebben geen geld voor de ondersteuning van hoogbegaafde leerlingen".

Vraag3

Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Leerplichtwet.

Vraag4

Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Nee

Vraag5

Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Door (zeer) hoogbegaafde kinderen te verplichten naar school te gaan, worden ze doodongelukkig. Dit kan leiden tot (zware) depressie en zelfs zelfmoord. Velen raken getraumatiseerd, zijn afhankelijk van extra zorg, en kunnen vaak maar met moeite zich staande houden in de maatschappij als jong-volwassene. Dat staat haaks op alle mogelijke doelen die het onderwijs heeft, en jaagt ouders en samenleving op kosten die voorkomen hadden kunnen worden. Om maar niet te spreken van het academisch potentieel dat op deze manier verloren gaat.

Extra zorg regelen via de Jeugdzorg is onmogelijk omdat hoogbegaafdheid geen DSM V diagnose is. De ouders betalen alles zelf, en velen hebben daarvoor de middelen niet. Dit leidt tot een negatieve spiraal waarin ouders alles doen om hun kind op de rails te houden, dat lukt niet, het kind wordt steeds ongelukkiger en school meldt dat bij de instanties.

Je wordt als ouder in een onmogelijke spagaat gezet. Je kind thuis houden maakt je kind gelukkig, maar leidt tot sancties vanuit de leerplichtwet die het gezin zwaar beschadigen. Als je je kind dwingt naar school te gaan, beschadig je je kind ook.

Ouders zijn de experts als het om hun kinderen gaat. Maar maatregelen worden opgelegd door scholen, zorgverleners of gemeentes. Zelfs als die het kind verder beschadigen kunnen ouders daar niks tegen doen, sterker nog, zij krijgen vaak de schuld, omdat ze niet meewerken. Er is op alle niveaus een schrijnend gebrek aan expertise over hoogbegaafdheid, maar helaas ruim voldoende schadelijke vooroordelen.

We moeten af van het beeld dat een hoogbegaafd kind intelligent genoeg is om zich wel te redden. Een zeer-hoogbegaafd kind wijkt in ontwikkeling meer af van de norm dan een kind met Down Syndroom. Er is in Nederland genoeg expertise om hoogbegaafdheid vast te stellen, maar er zijn geen mogelijkheden om deze kinderen tot bloei te laten komen.

Vraag6

Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Kinderen die (zeer) hoogbegaafd zijn, hun ouders en scholen.

Vraag7

Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
Maak van de leerplicht een leerrecht. Maak scholen en leer"plicht" instanties verantwoordelijk voor het welzijn van het kind als het op school is. Zorg voor financiele middelen voor (zeer) hoogbegaafde leerlingen, zoals meerdere experts op elke school, de mogelijkheid tot thuis of hybride leren (met behulp van bijv. IVIO of VAVO). Investeer in aangepast onderwijs voor zeer hoogbegaafde leerlingen. Geef meer financiele ruimte aan ouders, bijv door het vergoeden van de extra vervoerskosten of begeleiding thuis.
Kortom: behandel (zeer) hoogbegaafde kinderen niet langer als een soort zichzelf oplossend probleem, maar als mens.