Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen

Reactie

Naam K.P. Bauland
Plaats Tilburg
Datum 24 februari 2022

Vraag1

Welk voorbeeld wilt u doorgeven?

In 2015-2016 volgde ik, met steun van UWV, een opleiding Pedagogisch Didactische Vaardigheden bij Avans Plus. De bedoeling was praktisch gerichte training van volwassenen. Feitelijk was het de bedoeling collega's te kunnen bijscholen. Mijn insteek was vooral het trainen van volwassen NT2 cursisten met specifieke leerproblemen, maar de opleiding was veel breder.

In maart 2016 rondde ik de opleiding af en was dus klaar om aan de slag te gaan. Maar nee; het beroep docent NT2 bleek niet meer als 'kansrijk' te worden aangemerkt. Dus: geen steun, geen bemiddeling, geen actie, geen baan. Vreemd genoeg mocht ik mijn kennis en brede, lange ervaring met langzaam lerende volwassenen wel vrijwillig blijven inzetten tegen een kleine vergoeding.

Inmiddels zijn we een paar jaar verder; in de supermarkt zag ik toevallig vandaag een oud-cursiste. Ze is blij met haar kleine baan (vakken vullen, opruimen, schoon en netjes houden, klanten de weg wijzen). Stralend vertelde ze me hoe leuk het is. Ik gun haar dat, maar het knaagt; haar inkomen is hoger dan het mijne, ze is minder afhankelijk van de overheid dan ik en draait dus 'volwaardiger' mee.

Vraag2

Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Ik heb dit meer dan eens voorgelegd bij UWV. Maar de reactie is steeds dat dat nu eenmaal 'de spelregels' zijn. Verder zou ik het echt niet weten, want met alle aandacht voor discriminatie op grond van ras, geslacht en geaardheid voel ik me intussen onzichtbaar. Ik heb geen krukken en geen rolstoel maar wel een handicap. Dat blijkt toch lastig voor veel mensen.

Vraag3

Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Ik heb feitelijk te maken met minstens twee regels: op grond van een kort arbeidsverleden heb ik een klein deel Wao, maar omdat dat arbeidsleven van korte duur was heb ik ook te maken met de oude Wajong (Participatiewet). Ik val ook nog onder de Banenafspraak vanwege aangeboren hersenletsel.

Vraag4

Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Nee. Dat zou moeten blijken uit mijn dossier, maar UWV heeft zelf na lang aandringen toegegeven dat er in datzelfde dossier echt veel fouten staan.

Vraag5

Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Ik vind het een toonbeeld van tunnelvisie; ik kan en mag les geven in tijden van een groot lerarentekort en beschik over specifieke leservaring in zowel het Nederlands als een berucht 'tekortvak' (Frans). En waarom? Vanwege een lijstje sta ik aan de kant.

Vraag6

Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Voor mij. Ik voel me aan de kant gezet, en merk dat mijn omgeving het ook niet snapt. Zelfs mijn cursisten vragen soms waarom ik 'werk zonder geld'. Tja...

Vraag7

Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
Begin eens met een echt gesprek. Maak afspraken en kom die ook na. Er is me de afgelopen jaren van alles beloofd, maar het bleef vaag; 'startgesprek', 'monitoren', 'plannen', het leidde tot niets. Voeg in de wet een echte hardheidsclausule in, verander niet steeds de spelregels. Steeds als ik dacht dat ik wist waaraan ik toe was, veranderde er weer iets.

En als het echt niet lukt; zeg dat dan gewoon! Leg, net als bij bijvoorbeeld de Wet inburgering, vast wanneer iemand zich voldoende heeft ingespannen en op welk punt uitvoerders en uitkeringsgerechtigden mogen concluderen dat het 'genoeg' is.

Maak de korting van 5% 'in ruil voor een grotere kans op echt werk' ongedaan of maak werk van dat werk en erken dat je daarmee veel te laat bent begonnen.