Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Arnhem
Datum 4 maart 2022

Vraag1

Welk voorbeeld wilt u doorgeven?

De problemen waar personen tegenaan lopen als hun gegevens eerder op basis van een verklaring onder ede zijn geregistreerd in de Brp, maar die later een wijziging willen doorvoeren (bijvoorbeeld omdat zij documenten uit land van herkomst hebben ontvangen waar andere persoonsgegevens op staan)

Vraag2

Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Ik heb meerdere procedures gevoerd, zowel bij verschillende gemeenten als bij de rechtbank.

Vraag3

Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Het gaat over de wet Brp, in het bijzonder de regels omtrent het wijzigen van persoonsgegevens.

Vraag4

Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Artikel 2.58 Wet Brp

Vraag5

Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Bij de eerste registratie in de Brp weten veel vreemdelingen niet precies wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van het ondertekenen van een verklaring onder ede. Vaak is er zelfs geen tolk aanwezig bij het ondertekenen van de verklaring onder ede. Zij weten niet dat het later vrijwel onmogelijk zal zijn om de opgegeven gegevens te wijzigen, zelfs als er originele, echt bevonden brondocumenten worden overgelegd.
Een verkeerde registratie kan zien op persoonsgegevens, maar bijvoorbeeld ook op burgerlijke staat. Ik ken een geval waarin een vrouw stond geregistreerd als gehuwd, maar haar echtgenoot als ongehuwd (vrouw had 'gehuwd' bij de IND opgegeven, terwijl man alleen had gesproken over een traditioneel huwelijk, waardoor er een verschil in registratie plaatsvond).
Als er sprake is van een verkeerde registratie kan dit grote gevolgen hebben voor recht op voorzieningen, maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om te kunnen scheiden en de mogelijkheid om een verblijfsvergunning te krijgen. Als een vreemdeling ooit in de Brp is geregistreerd, kan de IND zelf geen persoonsgegevens wijzigen, maar moet de gemeente dat eerst doen. De bewijslast bij de gemeente is in dat geval veel zwaarder dan bij de IND.
De hoge bewijslast zorgt voor schrijnende situaties.

Vraag6

Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Voor veel personen die oorspronkelijk niet uit Nederland komen: vergunninghouders, zowel met een asielachtergrond als met een reguliere verblijfsstatus.

Vraag7

Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
De bewijslast moet, bij overleggen van echt bevonden documenten, naar beneden worden bijgesteld. Het is onredelijk dat de bewijslast bij wijzigingsverzoeken bij de gemeente hoger ligt dan bij de IND. Er moet bovendien rekening worden gehouden met de mogelijke gevolgen van de weigering om gegevens aan te passen, bijvoorbeeld voor sociale voorzieningen, uitkeringen en mogelijkheid om rechtmatig verblijf te krijgen.