Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen

Reactie

Naam CV Works (B Prins)
Plaats Krimpen aan den IJssel
Datum 7 maart 2022

Vraag1

Welk voorbeeld wilt u doorgeven?

De overheid is slecht toegankelijk voor mensen met een handicap. Zelfs wanneer er nieuwe wetgeving ter consultatie voorligt (meest recente vb. toegankelijkheid richtlijn) welke enorme impact heeft op mensen met een handicap, is bijgaande documentatie ontoegankelijk.

Daarnaast lijkt er vooral naar individuele beleidsterreinen (zie ook weer voorbeeld toegankelijk wet) te worden gekeken. Terwijl toegankelijkheid voor mensen met een handicap alle beleidsterreinen overlapt.

V.b. de Participatiewet, gericht op mensen met een zwaardere handicap of beperking aan het werk te krijgen. Deze wet richt zich op activering van de doelgroep en werkgevers door de doelgroep garantiebanen met als stok achter de deur een quotum.
Nergens in deze discussie, noch in de wet wordt gesproken over toegankelijkheid van de digitale en fysieke werkplek, wel over kosten voor persoonlijke aanpassingen welke enorm hoog zijn.

Dit is gek, want door integrale toegankelijkheid de standaard te maken wordt werk beter bereikbaar, evenals onderwijs en sociale participatie van mensen met een handicap, bovendien zullen de kosten voor de maatschappij enorm afnemen.

De wetgeving voor mensen met een handicap is bovenal knellend doordat er uitsluitend naar individuele beleidsterreinen wordt gekeken, geen afweging wordt gemaakt tussen overlappende beleidsterreinen en vooral toegankelijkheid vergeten wordt waardoor mensen dure individuele aanpassingen moeten aanvragen binnen de individuele beleidsterreinen.

Vraag2

Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Ik ben 10 jaar actief geweest in de lobby rondom mensen met een handicap en daar ook in gesprek geweest met ministeries SZW en VWS als verantwoordelijken op arbeidsmarkt, VN Verdrag en meest recent een paper ingediend voor de toegankelijkheid richtlijn welke vanuit VWS is geïnitieerd.

Daarnaast heb ik ook vele gesprekken met TK leden gevoerd en papers geschreven. Welke beschikbaar zijn via: https://www.cvworks.nl/onderzoek-1

Vraag3

Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Over diverse wetten, o.a.
Richtlijn Toegankelijkheid (European Accessibility Act) directive 2019/882. De Participatiewet, de Quotumwet, de Wet Langdurige Zorg, de WMO, etc.

Vraag4

Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Het gebrek aan overlappende aanpak van wetgeving om participatie van, en toegankelijkheid voor, mensen met een handicap of beperking echt waar te maken.

Vraag5

Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
1) omdat voor echte inclusie van mensen met een handicap of beperking vanuit de gedachte van het VN Verdrag Handicap een overlappende aanpak noodzakelijk is, anders zal wetgeving vooral beknellend werken. Je kan mensen naar werk of studie bewegen, echter moet dit wel toegankelijk en inclusief zijn zodat mensen er ook echt gebruik van kunnen maken. Zonder zorg op maat, toegankelijk OV, toegankelijkheid van gebouwen en digitale infrastructuur is echt inclusief onderwijs/arbeid een sprookje.

2) dat er bij consultatie op wetgeving geen volwaardige mogelijkheid voor deelname wordt geboden als documenten niet toegankelijk zijn.

3) dat consultaties meer dan eens voorzien zijn van sturende, suggestieve vraagstelling waardoor mensen niet de vrijheid voelen om te reageren (het wordt als zinloos ervaren).

Vraag6

Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Mensen met een Handicap of beperking, vooral mensen die juist met overlappende wetgeving te maken hebben. Evenals voor mensen die net buiten wetgeving vallen en door ontoegankelijkheid niet kunnen participeren, terwijl dit met toepassing van toegankelijkheid en overlappende wetgeving wel zou kunnen.

Vraag7

Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
Integrale toegankelijkheid in wetgeving/beleidsvorming/controlerende instanties, in geval van overlappende gebieden/wetgeving deze beter koppelen om participatie mogelijk te maken.

Ten slotte het belangrijkste, het facultatief protocol VN Verdrag Handicap ondertekenen zodat mensen hun recht indien nodig kunnen halen ipv bedelen.