Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Goirle
|
Datum
|
6 maart 2022
|
Vraag1
Welk voorbeeld wilt u doorgeven?
Ondanks de wet passend onderwijs, is er geen passend onderwijs op school voor mijn (hyper)hoogbegaafde zoon. Maar er is wel leerplicht, die in de praktijk neerkomt op schoolplicht, waar dus geen passend onderwijs kan worden geboden. We zitten dus vast. Mijn zoon is niet ziek en vertoond geen probleemgedrag. Hij is (hyper)hoogbegaafd en wordt letterlijk ziek (CPTSS) van school. Hij moet 6 uur per dag naar een saaie school met kinderen en leerkrachten/docenten die hem niet begrijpen. Daarnaast op VO nog 2 uur per dag huiswerk maken, dat betekent herhaling en saaie vragen beantwoorden (want zijn kennis en inzicht is zoveel groter dan de vragen uit de lesmethoden). Zijn dag staat dus grotendeels in het teken van niet passend onderwijs en niet passende sociale contacten op school. Wat hij heeft geleert van naar school gaan: je mag niet zijn wie je bent, je moet je aanpassen totdat je niet meer weet wie je bent, je leert niks en verveelt je kapot. Elke dag, de hele dag, jaar in, jaar uit. Je kunt het systeem niet verlaten, daardoor kunnen we ook niet op andere passende invulling van zijn ontwikkeling inzetten. De schade wordt daardoor steeds groter, zowel aan de gezondheid van mijn zoon en ons gezin, als financiële schade voor de ouders en uiteindelijk voor de maatschappij in de vorm van zorgkosten.
Vraag2
Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Meerdere scholen, samenwerkingsverband heb ik geprobeerd maar is niet bereikbaar voor ouders, steunpunt hoogbegaafdheid via school, gemeente, Ouderverening Balans, NVvTO (Nederlandse Vereniging voor ThuisOnderwijs), verder heb ik huisarts, jeugdarts, schoolarts, psycholoog en hb-coaches/onderzoekers betrokken bij mijn zoektocht naar de oorzaak en oplossing van het probleem. Eerdere internetconsulatie over thuisonderwijs.
Vraag3
Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Leerplichtwet.
Vraag4
Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Leerplichtwet o.a. artikel 4 en 11.
Vraag5
Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Er zijn veel ouders en kinderen die op dezelfde manier in de knel komen. Schattingen lopen uiteen tot rond 15.000 thuiszitters (mijn zoon is nu voor het derde jaar een niet geregistreerde thuiszitter). En dan is er nog een groep kinderen (zoals mijn andere zoon, ook (u)hb) die het maar net trekken in het reguliere onderwijs (school is saai ondanks aanpassingen, geen vrienden want geen ontwikkelingsgelijken).
Vraag6
Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Er zijn veel (u)hb kinderen en hun ouders die op dezelfde manier in de knel komen. Schattingen lopen uiteen tot rond 15.000 thuiszitters (mijn zoon is nu voor het derde jaar een niet geregistreerde thuiszitter). En dan is er nog een groep kinderen (zoals mijn andere zoon, ook (u)hb) die het maar net trekken in het reguliere onderwijs (school is saai ondanks aanpassingen, geen vrienden want geen ontwikkelingsgelijken).
Vraag7
Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
Pas de wet aan: leerplicht is niet hetzelfde als schoolplicht. Aanwezig zijn op school is geen garantie dat een kind zich kan ontwikkeling, dus:
Haal schoolplicht uit de leerplichtwet.
Neem leerrecht op in de leerplichtwet
Maak ruimte voor alternatieve leervormen, inclusief thuisonderwijs, digitaal onderwijs, (hyper)hoogbegaafdheidsscholen.
Mogelijkheid tot veel minder verplichte schooluren voor (hyper)hoogbegaafden.
Bijlage