Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 10 februari 2022

Vraag1

Welk voorbeeld wilt u doorgeven?

Vergaand vergelijkbaar met de Kindertoeslagenaffaier-materie is de materie van het PersoonsGebonden Budget (PGB), in elk geval het PGB op basis van de WLZ: één verkeerd vinkje, één gemist signaal, één vergeten krabbel en als PGB-houder of Gewaarborgde Hulp ben je ten eerste "fraudeur" en wordt ten tweede standaard het gehele PGB teruggevorderd (ik heb klanten bij wie het om 50.000 tot 100.000 euro gaat. Er is geen 'middenweg' en de bestuursrechter loopt 'blindelings' achter het zorgkantoor aan. Beide, zorgkantoor en rechter, hebben ook hier de wetgeving aan hun zijde.

Vraag2

Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Met alle betrokkenen: PGB-houders (en hun familie), zorgaanbieders, zorgkantoor, SVB, bestuursrechters, collega-advocaten, allemaal in de nodige bezwaar- beroeps- en hoger beroepsprocedures.

Vraag3

Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Wet Langdurige Zorg (WLZ) en daaraan gelieerde besluit WLZ en regeling WLZ, ook artt. 4:46 en 4:47 Awb.
Met de PGB-materie onder Zvw, Jeugdwet en Wmo heb ik wel enige, maar minder ervaring, maar daar zou de situatie zomaar dezelfde kunnen zijn.

Vraag4

Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Dat zijn er vele, voornamelijk in de wet (paragraaf 3), het besluit (art. 3.6.7) en de regeling (o.a. artt. 5.18 en 5.20)

Vraag5

Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
De wet is te rigoureus en zorgkantoor + rechter zijn veel te lomp in hun interpretatie. De burger staat op voorhand met 2-0 achter bij elke 'onregelmatigheid' hoe onverwijtbaar ook (1-0 vanwege de beleidsvrijheid van zorgkantoor en de volgzaamheid daarin van de rechter ... zoals de zwaar overschatte angst voor "precedentwerking", 2-0 vanwege de kennis- en machtsverhouding burger / overheid(sinstantie)).
Verder zijn regelgeving en systeem veel te complex voor 'normale burgers' om de verplichtingen die worden gesteld te begrijpen, laat staan na te komen.

Vraag6

Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Voor 'gewone' burgers met een serieuze zorgvraag (ze hebben het dus toch al niet getroffen in het leven). Voor iemand die zich van geen kwaad bewust was, of die misschien, al dan niet verwijtbaar, een of enkele formaliteit(en) heeft gemist, staat het hele leven op de kop als er plotseling een rekening ligt van € 50.000 (of iets minder) toe € 100.000 (of nóg meer).

Vraag7

Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
Besteding, beheer en verantwoording van PGB is geen zaak om aan de budgethouder en/of familie over te laten, daarvoor is de materie veel te complex. Bijvoorbeeld zorgkantoor en/of SVB, of andere professionals moeten daarmee belast worden (en hun huidige taken vel serieuzer nemen ... ze moeten formeel vooraf, tijdens en achteraf van alles goedkeuren, zoals zorgovereenkomsten, budgetten, zorgbeschrijvingen, subsidievaststellingen), maar ze kijken nergens naar en 'vinken alles af', totdat het mis is gegaan).