Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Dronten
|
Datum
|
11 februari 2022
|
Vraag1
Welk voorbeeld wilt u doorgeven?
(Zeer) hoogbegaafde kinderen kunnen psychisch in de knel door het huidige onderwijssysteem en de bijbehorende wetten zoals de leerplichtwet. Door de leerplicht worden ze verplicht lessen te volgen die behoorlijk onder hun niveau liggen met alle gevolgen van dien.
Vraag2
Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
leerplichtambtenaar, school
Vraag3
Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
leerplichtwet, wet passend onderwijs
Vraag5
Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Deze kinderen kunnen psychisch enorm in de knoop raken door het niet passende onderwijs. Buiten dat dit enorme gevolgen heeft voor het kind zelf, geeft dit ook een enorme belasting voor het gezin. Ook is het lastig om als het kind vastgelopen goede psychologische hulp te krijgen - vaak heeft de door de gemeente gefinancierde hulpverlening geen kennis van (extreme) hoogbegaafdheid
Vraag6
Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
(zeer) hoogbegaafde kinderen (en de gezinnen waarin zij leven)
Vraag7
Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
Het zou fijn zijn als er in leerplichtwet ruimte komt om af te wijken van de regels als kinderen door hun hoge intelligentie echt niet passen in het huidige systeem. Zelfs op een gymnasium met aandacht voor hoogbegaafdheid kunnen zeer hoogbegaafde leerlingen (iq 145+) hun ei niet kwijt en psychisch zwaar in de knoop raken. Alhoewel het hier om een relatief kleine groep gaat zijn de psychische gevolgen voor deze kinderen groot; ook voor deze kinderen zou het mogelijk moeten zijn hun eigen ontwikkeling te volgen.