Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Uitgeest
|
Datum
|
1 maart 2022
|
Vraag1
Welk voorbeeld wilt u doorgeven?
Scootmobiel plotseling weggehaald bij client zonder vooraankondiging of overleg. Gisteren maandag 28 februari is terwijl mijn vrouw naar de dagbesteding was zonder enig overleg of vooraankondiging haar scootmobiel meegenomen door de firma Meyra.
Destijds, april 2021, zijn hemel en aarde bewogen om de scootmobiel van de Wmo gemeente Uitgeest over te schrijven naar de Wlz. Bij beide instanties is geverifieerd of dit gelukt was en dat is door Klaverland (de instelling waar ze nu woont) bevestigd. Nu blijkt dat verzekeraar Zilveren Kruis eigenhandig opdracht heeft gegeven om de scootmobiel in te nemen omdat er sinds augustus 2021 niet is gecommuniceerd over dit hulpmiddel. De ergotherapeut van Odion (Klaverland) zou het hulpmiddel niet hebben aangevraagd. Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat instanties zich zo gedragen, men solt gewoon met mensen met een beperking en laat ze in hun sop gaarkoken. Ik zou graag willen dat u hier wellicht nog aandacht kunt besteden.
Vraag2
Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Wmo gemeente Uitgeest, Nationale Ombudsman, Zilveren Kruis, Odion Klaverland te Castricum.
Vraag3
Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Wmo en Wlz
Vraag4
Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Het individueel gebruik van mobiliteitshulpmiddelen vormt een aanspraak in de Wet langdurige zorg (Wlz-aanspraak). Per 1 januari 2020 is de aanspraak op mobiliteitshulpmiddelen vereenvoudigd. Voor alle Wlz-gerechtigde cliënten die in een instelling verblijven, valt een aantal soorten mobiliteitshulpmiddelen onder de Wlz. Welke mobiliteitshulpmiddelen dit zijn is limitatief geregeld in de Regeling langdurige zorg (Rlz).
Vraag5
Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Mijn vrouw is nu letterlijk ridder te voet en kan geen boodschapjes meer doen omdat e.e.a. te ver is om zelfstandig met de rolstoel naar het centrum te gaan. Kennelijk heeft iemand in de krochten van het verzekeringswezen een hersenspinsel gevonden en deze opgewreven, de geest die hieruit ontstond is wel uit de fles ja!
Vraag6
Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Voor een afhankelijke client met halfzijdige verlamming na een CVA.
Vraag7
Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
Een verplichte afhandeling tussen de diverse instanties, als die communicatie niet juist plaats vindt mag dat nooit ten koste gaan van de gebruiker van dit hulpmiddel.