Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 24 februari 2022

Vraag1

Welk voorbeeld wilt u doorgeven?

Meten met twee maten bij armoedebestrijding

Vraag2

Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
gemeente en het samenwerkingsverband dat de incasso van gemeentelijke heffingen uitvoert

Vraag3

Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Als je een bijstandsuitkering ontvangt wordt er met een bescheiden vrij te laten vermogen rekening gehouden. Zo kun je sparen of ontvangen toeslagen reserveren op je spaarrekening voor toekomstige noodzakelijke uitgaven.
Bij het beoordelen van het recht op kwijtschelding van gemeentelijke belastingen wordt met dit vrij te laten bescheiden vermogen geen rekening gehouden. Als je meer dan anderhalf maal de bijstandsnorm hebt wordt ervan uitgegaan dat je de gemeentelijke belastingen gewoon kunt betalen. Hierdoor wordt reserveren ontmoedigd en kun je de noodzakelijke aanschaffingen niet meer doen. Schijnend voorbeeld van tegenwerkende regels.

Vraag4

Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Participatiewet en de Gemeentewet

Vraag5

Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
De vrijlating van bescheiden vermogen wordt door de andere wet zodanig beoerkt dat je hierdoor in de financiële problemen komt, zeker als je al langere tijd op een minimum bestaansniveau leeft.

Vraag6

Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
De betreffende functionaris die de kwijtschelding moet beoordelen. Deze past de regels keihard toe en houdt geen rekening met argumenten van de bijstandsontvangende partij.

Vraag7

Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
Dezelfde rekenregels toepassen bij het beoordelen van kwijtschelding voor gemeentelijke heffingen en waterschapslasten zoals deze gelden voor het bepalen van het recht op uitkering op grond van de participatiewet.