Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen

Reactie

Naam B. de Hosson
Plaats Velp GE
Datum 9 februari 2022

Vraag1

Welk voorbeeld wilt u doorgeven?

het ontbreken van een dekkend onderwijsaanbod voor hoogbegaafde kinderen.

Vraag2

Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Ministerie OCW, maar natuurlijk ook het hele netwerk in onze regio (scholen, SWV, gemeente), Gedragswerk, onderwijsconsulenten, Ingrado

Vraag3

Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Wet op het VO, wet op het passend onderwijs, leerplichtwet, jeugdwet, verdrag voor de rechten van het kind

Vraag4

Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
deze problematiek is wetoverstijgend

Vraag5

Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Onpassend onderwijs als gevolg van onjuiste wet- en regelgeving resulteert in ons geval in:
- meerjarige (ondertussen al 10! jaar) traumatisering van kind
- vereenzaming van het kind
- onderbreking van schoolcarriëre
- onder druk komen staan van het gezin door uitval / thuiszitten en trauma
- lagere inkomsten ouders wegens niet voltijd kunnen werken
- constante noodzaak verantwoording af te leggen door ouders aan ondeskundige professionals
- constante belediging door scholen die wet- en regelgeving compleet en absoluut aan hun laars lappen in het belang van de organisatie
- het nergens een luisterend oor krijgen met doorzettingsmacht (voer het woord met Gedragswerk en Onderwijsconsulenten en u weet waar het mis gaat)
- de zwart/wit denkers die het winnen van de menselijke maat. vb: onderwijsinspectie als gevolg waarvan problematieken gehandhaafd blijven en bakken met geld gestoken worden in oplossingen die geen oplossing zijn
- op een eilandje individuele casuïstiek behandelen zonder oog te hebben voor de systeemproblematiek die eraan ten grondslag ligt
- navelstarende schoolbestuurders en SWV's. Iedereen onderkent het probleem, niemand doet iets.
- voorkom dat scholen zich kunnen verschuilen achter ontbrekende cijfers, ga naar de scholen om te controleren, zoals we vroeger vanuit de leerplichtwet deden. De huidige controles door de inspectie slaan nergens op en leveren niets op wat te maken heeft met de werkelijke wereld. De modellenwereld is fictief!
- hoge kosten voor het gezin zoals reiskosten, particuliere vormen van ondersteuning
- uitval van ouders (burn-out) met hoge kosten voor werkgever en zorg
- grote afname van jeugdzorg waarvoor ouders zich moeten verantwoorden (en niet het onderwijs) en waarvoor dossiervorming op het kind plaatsvindt (inclusief langdurig bewaartermijnen in kader archiefwet)

het betreft hier een enuntiatieve opsomming

Vraag6

Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
leerplichtige hoogbegaafde kinderen

Vraag7

Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
het inrichten van een dekkend onderwijsaanbod niet aan de scholen en SWV's overlaten.
Zorg ervoor dat partijen met kennis (bij voorkeur zo min mogelijk ambtelijk of schools) doorzettingsmacht hebben en aanbod kunnen formuleren waar de scholen en SWV gaten laten vallen (vanzelfsprekend bekostigd uit de middelen beheerd door de nalatige partijen).
Plaats het belang van HET KIND voorop. Leer de scholen het WAAROM van hun bestaan en zorg ervoor dat ouders niet het gesprek voeren met mensen binnen scholen die de functie van de school vergelijkt met die van een bakker! (daarmee doelend op marktwerking en keuzevrijheid van ouders...)
Zorg voor een ZICHTBAAR en LAAGDREMPELIG loket waar ouders en jongeren terecht kunnen.