Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 28 februari 2022

Vraag1

Welk voorbeeld wilt u doorgeven?

Toezicht op de Wmo dient te worden uitgevoerd door gemeenten, althans voor wat betreft de huishoudelijke hulp. Dat toezicht is helemaal niet op orde en de gemeente Amsterdam brengt er niets van terecht. Die doen dus niets met klachten, betitelen het als een signaal en dat is het dan. Als je als burger niet tevreden bent mag je naar de ombudsman, maar als je dat wilt wordt door de Gemeente bedreigd als je dat doet je geen zorg meer krijgt van de zorginstelling, want die kan niet tegen kritiek. De algemene voorwaarden van het zorgbedrijf deugden niet, het zorgbedrijf is nauwelijks telefonisch of per mail te bereiken en men vraagt ten onrechte om een kopie van het identiteitsbewijs van een klant. Daartoe heeft het zorgbedrijf het recht niet.

Vraag2

Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Ja met de klachtenfunctionaris van het zorgbedrijf die het allemaal keurig heeft gedaan, maar het zorgbedrijf deed niets met alle aanbevelingen van de klachtenfunctionaris.

Vraag3

Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
De Wmo, de verordening van de gemeente Amsterdam n.a.v. de Wmo en de Wmo. Zie hieronder:
Hoofdstuk 2. Maatschappelijke ondersteunin
§ 3. MaatwerkvoorzieningenArtikel
2.3.41.Bij het onderzoek, bedoeld in artikel 2.3.2, vierde lid, stelt het college de identiteit van de cliënt vast aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.
2.De cliënt die een aanvraag doet voor een maatwerkvoorziening, verstrekt het college desgevraagd terstond een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage.

Vraag4

Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Zie hiervoor.

Vraag5

Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Dat zorgbedrijven en de gemeente Amsterdam zich van de wet helemaal niets aantrekken en dat vind ik zorgwekkend.

Vraag6

Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
voor mijzelf, voor andere klanten van het zorgbedrijf en voor de zorgverleners, die op pad worden gestuurd om dingen te vragen aan klanten die niet door de beugel kunnen.

Vraag7

Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
De gemeente Amsterdam moet beter toezicht houden op zorgbedrijven en niet helemaal niets doen en zich nergens wat van aan trekken als er klachten worden ingediend. De gemeente Amsterdam heeft een klachtenteam, maar wat die uitvoeren is mij tot op heden niet duidelijk geworden.