Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Wijk bij Duurstede
Datum 10 februari 2022

Vraag1

Welk voorbeeld wilt u doorgeven?

Niet passend onderwijs en de leerplicht ipv leerrecht.
De leerplichtwet zorgt voor knel bij kinderen die niet goed samengaan met methodisch onderwijs, klassikaal onderwijs, volle klassen onderwijs, kinderen die chronisch ziek zijn, andere ontwikkel interesses hebben dan geschiedenis, wiskunde en verplichte talen, voor kinderen die autonoom zijn of zelfsturend leren of voor alle kinderen die langzamer óf sneller dan gemiddeld ontwikkelen.
Voor al deze kinderen is het constant aanpassen om ze in een "malletje te kunnen drukken" met alle gevolgen van dien.

Vraag2

Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Niet zozeer over de leerplicht an sich, wel over de uitvoering van passend onderwijs binnen de leerplicht.
Hierover heb ik contact gehad met o.a. scholen, besturen, gemeente, wethouders en de tweede kamer vaker aangeschreven.

Vraag3

Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Leerplicht.

Vraag4

Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Voor zover ik weet beslaat de leerplicht in zijn geheel meerdere artikels.

Vraag5

Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Het probleem is minimaal tweeledig.

Eerst heeft het voor het kind, de ouders & gezin grote (emotionele) gevolgen.
Wij hebben te maken met jonge kinderen die lijden aan stress, faalangst, laag zelfvertrouwen, overspannen zijn, burn-out, bore-out, depressie en trauma...

Daarbij komt nog dat heel veel van deze kinderen die niet zonder meer binnen het huidige onderwijs passen te maken krijgen met allerlei (IQ)testen, therapieën, coaching, psycholoog, psychiater en bijles.
Naast de impact die dit heeft op de kinderen (wat is er mis met mij?) is dit voor ouders ook haast niet te bolwerken. En waar voor het speciaal onderwijs nog wat potjes geld, speciale scholen en/of vervoer naar zo'n school mogelijk is, is dit bij hoogbegaafdheid NIET het geval. Alle onderzoeken/hulp/zoeken naar "speciaal" onderwijs en vervoer ernaartoe komt voor de rekening van de ouders.
Heel veel van deze ouders gaan dan ook minder werken of stoppen met werken om het mogelijk te maken hun kind(eren) overal heen te kunnen brengen. Het is hun gewoon geworden om ipv naar de voetbal te rijden een paar keer per week heen en weer te rijden voor bijles, coaching, therapie, onderzoek, psycholoog, psychiater en regelmatig aan te schuiven bij gesprekken op school.
Om dus maar te zwijgen van de financiële gevolgen zowel voor het betalen van alle hulp als het verlies van inkomen. (Daarbij is de hulp er voornamelijk op gericht om te zorgen dat ze alsnog gaan passen in het huidige onderwijs/de schade op te ruimen die ze oplopen door het huidige systeem, i.p.v. dat er gekeken wordt naar een vorm van passend onderwijs die past bij het kind.)

Het tweede deel is dat dit dus ook een grote impact heeft op de samenleving.
Deze ouders kunnen vaak maar een kleine plek innemen op de arbeidsmarkt en ook hun kinderen nemen vaak niet/later/minder deel aan de arbeidsmarkt door alle schade die ze hebben opgelopen waar ze eerst van moeten herstellen.

Vraag6

Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Als eerste voor de kinderen voor hun gehele ontwikkeling. Het heeft gevolgen voor hun didactisch niveau, hun sociale ontwikkeling, hun emotionele ontwikkeling, daarnaast heeft het een grote impact op de ouders en het gezin.

Daarna is/wordt het een maatschappelijk probleem.
Onder andere omdat, zoals eerder beschreven, het ouders uit de arbeidsmarkt haalt en zorgt dat deze kinderen later/minder/niet op de arbeidsmarkt komen.

Vraag7

Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
De leerplicht moet flexibeler, andere vormen van onderwijs moeten mogelijk zijn. (IVIO, thuisonderwijs, praktijk onderwijs ook op HAVO/VWO niveau (want niet elk slim kind is een"boekenpersoon"), hybride onderwijs, eerder je vakkenpakket kunnen kiezen zodat leerlingen niet jaar na jaar struikelen en moeten doubleren of geheel afstromen naar een lager niveau omdat ze geen talent hebben voor wiskunde)
Het zou leerrecht moeten zijn ipv plicht, iedereen is verplicht tot schoolgang maar vele leren er op dit moment weinig.