Wet stelsel kredietregistratie

Reactie

Naam Dhr. PAJM Broerse
Plaats Rijen
Datum 21 juli 2023

Vraag1

Bij BKR worden hypotheken alleen (negatief) geregistreerd als er betalingsachterstanden zijn. Hypotheken worden dus niet standaard (positief) na het afsluiten geregistreerd bij BKR. Dit kan zo blijven op grond van het conceptwetsvoorstel.

Hoe denkt u over positieve registratie van alle hypotheken?

Hoe denkt u over positieve registratie van hypotheken voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld startersleningen die worden gefinancierd door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting en energiebespaarhypotheken die worden gefinancierd door het Nationaal Warmtefonds?
Het lijkt mij niet zinvol om voor mensen die hypotheken afsluiten - die tevens ook veelal vele rente voordelen hebben - positieve registraties te gaan bijhouden. Dit stelt het systeem open voor misbruik, zowel voor het doen van positieve registraties tegen vergoeding door bedrijven en instellingen die daartoe toegang hebben, alsook dat zulke bedrijven mensen extra onder druk kunnen zetten door te dreigen met het weghalen van positieve registraties. De kredietverstrekker krijgt daartoe een oneindige invloed op levens van mensen die niet in verhouding staat. Kredietverstrekkers worden thans al veel-te-veel de hand boven het hoofd gehouden, waarbij de consument nu al te vaak de dupe wordt van foutief en oneerlijk beheer.

Vraag2

Wat vindt u van het voorstel om de registratietermijn te verkorten van vijf jaar naar drie jaar? Welke voordelen en welke nadelen heeft een registratietermijn van drie jaar?
Een registratie termijn van 3 jaar na afloop van enige krediet, hetzij door aflossing, hetzij door beëindiging door de kredietverstrekker, lijkt mij zinvol. Mensen moeten beschermd worden tegen zichzelf enerzijds, maar ook tegen de grote kredietverstrekkers die mensen lokken met mooie beloften en ze dan " vangen " in hun web van leugens en misbruik. Vergeet niet dat alle kredietverstrekkers commerciële bedrijven zijn die maar een oogmerk hebben, winst maken.
Op het moment dat de wetgever meent deze zaken in een wet te moeten gaan regelen zullen er aan de kant van de kredietverstrekker ook veel meer beperkingen opgelegd moeten gaan worden. Wellicht zou het oprichten van een staatsbank voor consumentenleningen, een standaard optie die voor alle burgers beschikbaar is, dan een mooi alternatief wat de commerciële kredietverstrekkers gaan dwingen om eerlijker en oprechter zaken te gaan doen.

Vraag3

Er kan worden gereageerd op alle onderdelen van het conceptwetsvoorstel en de toelichting.
Het is goed dat er wordt nagedacht over de invloeden van kredietverstrekking, van maatregelen daarvoor en er regelgeving wordt opgesteld, maar ga vooral eens met mensen in gesprek die in problematische trajecten zitten, die geen uitweg meer zien en soms met hun rug tegen de muur staan. Vergeet daarbij niet dat veel financiële ellende door de Toeslagenwet veroorzaakt wordt en zie je eigen verantwoording daarin als wetgever. Begin eerst eens met de Toeslagenwet te reviseren en om te bouwen naar iets wat wel kan werken. Ik kan binnen 5 minuten een nieuw systeem bedenken wat veel minder problemen geeft, het verbaasd mij dat u dat niet kunnen , maar wel meent nieuwe kredietregelgeving meent te moeten opstellen.