Wet stelsel kredietregistratie

Reactie

Naam C.W. Stadegaart
Plaats Hoorn
Datum 3 juli 2023

Vraag1

Bij BKR worden hypotheken alleen (negatief) geregistreerd als er betalingsachterstanden zijn. Hypotheken worden dus niet standaard (positief) na het afsluiten geregistreerd bij BKR. Dit kan zo blijven op grond van het conceptwetsvoorstel.

Hoe denkt u over positieve registratie van alle hypotheken?

Hoe denkt u over positieve registratie van hypotheken voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld startersleningen die worden gefinancierd door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting en energiebespaarhypotheken die worden gefinancierd door het Nationaal Warmtefonds?
Kredietregistraties in het BKR zijn er ter bescherming van zowel consumenten als kredietverstrekkers. Het positief registreren van een krediet zou in élk geval moeten plaatsvinden, dus óók bij een hypotheek. Dit heeft ten doel om overkreditering te voorkomen.

Vraag2

Wat vindt u van het voorstel om de registratietermijn te verkorten van vijf jaar naar drie jaar? Welke voordelen en welke nadelen heeft een registratietermijn van drie jaar?
De vraag moet niet zijn wat ik vind van de verkorting van de registratietermijn, maar wat ik vindt van de manier waarop de registratietermijn door kredietverstrekkers wordt toegepast.

De datum van beëindiging van de overeenkomst en/of herstel van achterstand worden niet op gelijke manier geregistreerd door kredietverstrekkers.

De ene kredietverstrekker kiest ervoor om een beëindigings- en/of hersteldatum te registreren die gelijk is aan het tijdstip waarop de betalingsregeling wordt getroffen. De andere kredietverstrekker kiest ervoor om een beëindigings- en/of hersteldatum te registreren die gelijk is aan het tijdstip dat de volledige schuld is afbetaald.
Bijvoorbeeld: iemand heeft een achterstand en treft hiervoor een betalingsregeling. Iemand doet er met deze regeling 10 jaar over om de schuld volledig af te betalen. Iemand heeft mogelijk gedurende deze 10 jaar gezond financieel gedrag getoond, maar kan alsnog 15 (na invoering van de van de wet: 13 jaar) belemmerd worden in het afsluiten van een krediet. Tenzij deze consument over de mentale bandbreedte, cognitieve én communicatieve vaardigheden beschikt om de registratie aan te laten passen, wordt deze consument mogelijk ten onrechte benadeeld.

Een achterstand blijft met het huidige wetsvoorstel binnen de registratie in elk geval zichtbaar tot 3 jaar ná herstel van de achterstand. Dus ook als een kredietverstrekker een hersteldatum registreert die gelijk is aan het tijdstip dat de betalingsregeling is getroffen, kan een herstelcode een consument gedurende 3 jaar achtervolgen en een negatieve invloed hebben op kredietwaardigheid van consument. 3 jaar is nog steeds erg lang. In de praktijk betekent dit, dat je 3 jaar lang financieel gezond gedrag hebt moeten vertonen na het herstellen van een achterstand. En dan is het nog maar de vraag of het moment van herstel door iedere kredietverstrekker op gelijke manier wordt geïnterpreteerd en toegepast.

Het gehele wetsvoorstel is op basis van wantrouwen van de consument. Waar het rechtssysteem burgers één of twee jaar een voorwaardelijk straf kan opleggen, worden consumenten nog steeds 3 jaar aan boeien gelegd als ze een BKR geregistreerde achterstand hebben opgelopen, áls de manier van registeren al gelijk zou worden toegepast. In de praktijk is dit met enige regelmaat langer dan 3 jaar, omdat de manier van registreren dus niet op eenzelfde manier wordt toegepast.