Kwaliteitscriteria waterstof

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Naaldwijk
Datum 8 december 2022

Vraag1

Vraag 1. Ziet u bezwaren in het starten met een nationale waterstofspecificatie teneinde het waterstofnetwerk in Nederland op korte termijn mogelijk te maken in het licht van toekomstige Europese specificaties. En zo ja welke?

Vraag 2. Hoe belangrijk is het maken van afspraken over de kwaliteit op Europees niveau voor uw organisatie en is uw organisatie betrokken bij een internationaal gremium ter afstemming van kwaliteitscriteria voor waterstof?

Vraag 3. Zijn de geadviseerde specificaties zoals opgenomen in de tabel op pagina 5 van het KIWA DNV rapport acceptabel voor uw organisatie? En zo niet, op welke onderdelen van de specificatie stelt u wijzigingen voor en met welke redenen?

Vraag 4. Hoe kijkt u aan tegen het advies van KIWA en DNV om een minimale waterstofzuiverheid van 98 mol% te hanteren en om drie jaar na ingebruikname van het waterstoftransportnetwerk te reviewen? Is het werkbaar om de criteria een aantal jaar na ingebruikname van de infrastructuur te herzien op basis van dan beschikbare Europese criteria en opgedane ervaringen? En zo niet, welke concrete barrières voorziet u?

Vraag 5: Bij de totstandkoming van het advies van KIWA en DNV is ook gekeken naar de ontwikkelingen binnen Europa. De kwaliteitscriteria op Europees niveau en meer specifiek Duitsland zouden daarmee op hoofdlijnen goed vergelijkbaar moeten zijn met dat advies. Indien dit volgens u niet het geval is zou u dan kunnen aangeven op welke punten er sprake is van een afwijking?

Graag wil ik reageren op vraag 4 t.a.v. de minimale zuiverheid van 98%.
Als ik goed ben ge-informeerd wordt hierbij een koolwaterstofgehalte (lees: met name methaan) tot 1.5 % als acceptabel gezien. Hiermee wordt waarschijnlijk fossiel met minimale nareiniging en CCS ge-accomodeerd.
Ik zie dit als een gemiste kans voor de ontwikkeling van groene, electrolytische waterstof in functie van het leveren aan toepassingen die geen koolwaterstoffen kunnen velen. Hier moet dus op point of use nareiniging plaatsvinden, erger nog de electrolytische waterstof wordt in het transport medium eerst vervuild en vervolgens dus weer gereinigd.
En dit is onnodig omdat ook fossiele waterstof met bv een PSA op een acceptabel niveau gebracht kan worden, zoals de industriele gassenleveranciers voor hun markt nu al vaak doen.
Ook het eventuele argument dat het bestaande net eerst methaanvrij gemaakt moet worden lijkt me niet valide, daar er ruime ervaring is met de benodigde purgetechnieken voor dit doel.
Mijn advies: vanaf het begin een veel hogere zuiverheid hanteren; maakt CCS nog steeds mogelijk, maar pushed nog meer naar groen