Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens
Reactie
Naam
|
IME Jansen
|
Plaats
|
Eindhoven
|
Datum
|
7 november 2011
|
Vraag1
Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
nee, gesteld in te algemene termen, zeker voor de ouders van de leerlingen die het aangaat.
De bescherming van de privacy van de betreffende leerlingen en ouders komt onvoldoende aan bod. Het lijkt er op dat dit niet belangrijk gevonden wordt.
Veel van wat doorgegeven wordt van de ene school aan de andere school is subjectief, betreft nl gedrag van leerlingen dit is praktisch niet vast te leggen met objectief te meten criteria.
Vraag2
Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
nee. De gebieden zijn dusdanig algemeen neergezet dat het nog voor velerlei uitleg vatbaar is. Zo staat er bv bij art 3 lid a een zinsnede dat het ook gaat om "soortgelijke gegevens" dit is een zeer rekbaar begrip. Dit komt ook terug in de overige artikelen.
Uit het hele voorstel komt niet duidelijk naar voren hoe dit bij gaat dragen aan het soepeler en beter laten verlopen van een overstap van de ene school naar de andere school.
Vraag3
Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
adres gegevens en dergelijke zijn overbodig, deze geven ouders zelf door als ze hun kind aanmelden op een nieuwe school. De categorie benoemd onder art 5 zijn dusdanig subjectief dat ik me echt afvraag wat dit toevoegt aan een dossier en ik vraag me al helemaal af wat dit voor toegevoegde waarde heeft bij het wisselen van scholen.
Vraag4
Is duidelijk dat het besluit een kader omschrijft van wat ten hoogste is toegestaan? Is duidelijk dat een school dus binnen dat kader moet kiezen welke gegevens relevant zijn om over een specifieke leerling op het moment van de overstap naar een nieuwe school uit te wisselen? Is het duidelijk dat dit besluit dus niet mogelijk maakt om voor alle leerlingen alle in het kader beschreven leer- en begeleidingsgegevens uit te wisselen? Zo nee, heeft u suggesties hoe dit beter kan worden toegelicht?
nee, kader is dusdanig ruim dat niet duidelijk is wat wel en niet mag. Daarnaast is het niet duidelijk dat dit pas van toepassing is als een leerling gaat overstappen. Lijkt me praktisch ook niet uitvoerbaar, hoe verzamel je als school immers je gegevens over een leerling om door te geven aan de opvolgende school als je deze niet ergens hebt vastgelegd.
Suggesties voor verbetering, ga eerst na waarom er behoefte is aan dergelijke informatie, waar komt die behoefte vandaan
(van de scholen, van de ouders, van de leerlingen of van de regering) ga dan na of het legitiem is dat dergelijke gegevens gewenst zijn. Er kan immers van een bepaalde partij wel een wens zijn tot informatie die niet legitiem is.
Pas daarna dient er gekeken te worden op welke wijze deze informatie verzameld en doorgegeven kan worden zodat leerlingen goed begeleid kunnen worden, leerkrachten onbevooroordeeld met de nieuwe leerling aan de slag kunnen vanuit hun eigen expertise en ouders met een gerust hart hun kind naar school laten gaan.
Vraag5
Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Ja. Privacy van zowel de ouders als de leerlingen is onvoldoende geborgd in dit voorstel. Er wordt teveel gebruik gemaakt van subjectieve gegevens.