Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens
Reactie
Naam
|
Drs ing. W.J. Mulder
|
Plaats
|
Berkenwoude
|
Datum
|
5 november 2011
|
Vraag1
Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
Ja
Vraag2
Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
Ja
Vraag3
Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Ja
Vraag4
Is duidelijk dat het besluit een kader omschrijft van wat ten hoogste is toegestaan? Is duidelijk dat een school dus binnen dat kader moet kiezen welke gegevens relevant zijn om over een specifieke leerling op het moment van de overstap naar een nieuwe school uit te wisselen? Is het duidelijk dat dit besluit dus niet mogelijk maakt om voor alle leerlingen alle in het kader beschreven leer- en begeleidingsgegevens uit te wisselen? Zo nee, heeft u suggesties hoe dit beter kan worden toegelicht?
JA
Vraag5
Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Ja.
Het rapport geeft wel aan welke informatie er in mag, maar garandeert niet of deze informatie inhoudelijk ook juist is. Mijn ervaring met onderwijs en zorginstellingen maakt dat ik niet optimistisch ben over de kwaliteit van de inhoud van de oversdrachtrapportages. De inhoud is regelmatig niet ter zake doende, , gedeeltelijk onjuist, niet concreet genoeg geformuleerd om tot juiste beslissingen te leiden.
Ik vind het dan ook van groot belang dat de positie van de ouders beter te gegarandeerd wordt. Het is beter om het dossier een gezamenlijk document van de ouders en de school te maken. Ouders moeten het recht krijgen om onjuiste informatie te laten verwijderen en onvolledige informatie aan te vullen. Zeker als die gaat over informatie over de thuissituatie.