Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens
Reactie
Naam
|
burger (mr G.C. Laan)
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
5 november 2011
|
Vraag1
Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
Het is mij niet helder waarom geen gehoor wordt gegeven aan de wens van de inspectie om ook minimumeisen te stellen aan het leerlingdossier. Het leerlingdossier is sterk gericht op probleemleerlingen, immers er staat als het goed gaat met een leerling kan het dossier zeer summier zijn. Waarom? Hoe kun je dan als een kind pas in het VO problemen krijgt aantonen dat er op het LO niets aan de hand was of het kind het tot dan toe altijd prima deed?
Want het feit dat er slechts een summier dossier is bewijst nog niet dat alles tot dan toe dik in orde was. Er kan dan altijd worden gezegd dat er eigenlijk toch wel problemen waren maar dat die niet in het onderwijskundig rapport zijn opgenomen.
Kortom of er is van iedere leerling een duidelijk en compleet leerlingdossier of niet.
Vraag2
Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
Wat niet wordt meegenomen is dat er ook professionele begeleiding buiten school kan hebben plaatsgevonden en wat daarvan de bevindingen en resultaten zijn. Als ouders hebben gekozen voor dergelijke begeleiding zou dat ook in het leerlingdossier moeten komen. Scholen schieten wegens geld- en urengebrek nogal eens flink tekort op dit punt en kunnen helemaal geen begeleiding bieden of hebben zaken niet goed ingeschat. Dit zullen ze verborgen willen houden en daar mag geen ruimte meer voor zijn. Het leerlingdossier is het belang van de leerling en moet alle beschikbare onderwijskundige/ pedagogische informatie bevatten en niet alleen wat de school daarover kwijt wil. De minister pleit er expliciet voor dat ouders meer tijd steken in school dan moet ook gewaarborgd zijn dat dergelijke inspanningen worden opgenomen in het leerlingdossier.
En bijv niet alleen ouders zijn gescheiden maar ook ouders bieden goede begeleiding (zelf of extern) aan hun kind en kunnen u hierover adviseren
Vraag3
Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Dat psychiatrische diagnoses gemeld mogen worden vind ik akkoord; echter er zou wel expliciet moeten worden vermeld dat medische rapportages hieromtrent niet zonder toestemming van de ouders verstrekt mogen worden. Als ouder ben je niet bekend met een nieuwe school en moet je zelf de mogelijkheid hebben om dit soort rapportages ter inzage geven. Door het leerlingdossier geef ik scholen alleen inzage en mogen er geen kopiëen worden gemaakt van medische rapportages die niet op straat/het internet horen te liggen.
Vraag4
Is duidelijk dat het besluit een kader omschrijft van wat ten hoogste is toegestaan? Is duidelijk dat een school dus binnen dat kader moet kiezen welke gegevens relevant zijn om over een specifieke leerling op het moment van de overstap naar een nieuwe school uit te wisselen? Is het duidelijk dat dit besluit dus niet mogelijk maakt om voor alle leerlingen alle in het kader beschreven leer- en begeleidingsgegevens uit te wisselen? Zo nee, heeft u suggesties hoe dit beter kan worden toegelicht?
Het is mij duidelijk dat wordt omschreven wat ten hoogste is toegestaan. Het is mij niet duidelijk waarom het een school vrij zou staan om van de ene leerling wel bijv door te geven dat er sprake is van bijv ADHD en dit bij een ander mag nalaten. Als jurist moet ik constateren dat nergens in de wetsartikelen staat dat nietvoor alle leerlingen alle leer- en begeleidingsgegevens mogen worden uitgewisseld. Dit staat echt nergens. De eis van proportionaliteit is vergeten in de wettekst en dat is een kwalijke zaak. Dit moet daarin staan en niet alleen uit een toelichting blijken. De wet moet op dat punt klip en klaar zijn. Tevens zou moeten worden omschreven wanneer zaken in ieder geval proportioneel worden geacht. Verder moet wettelijke worden toegestaan dat ouders in de gelegenheid worden gesteld hun zienswijze of die van externe deskundigen toegevoegd te zien aan het leerlingdossier.
Het zou ook duidelijk verplicht moeten worden dat alleen medische toestanden die nog aanwezig zijn gemeld mogen worden. Met de term proportioneel alleen kom je er niet, dat is een term die alleen juristen kunnen uitleggen. Je moet dus explicieter zijn.
Verder mis ik een boetebepaling of sanctie die wordt opgelegd als een school fouten begaat bij de informatieverstrekking. Een sanctie maakt mensen altijd voorzichtiger en nadenkender.
Vraag5
Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
ALs ouder ken ik de bestaande praktijk niet. Ik weet wel dat ik er voor moest gaan liggen om te voorkomen dat met het onderwijskundig rapport ook de psychiatrische rapportages van mijn kind werden meegezonden. De vermelding van de diagnoses moet het maximaal toegestane zijn. Kinderen veranderen snel en daarom kennen psychiatische rapportages van jonge kindere een zeer beperkte houdbaarheidsdatum. Er is geen kind op 12 jarige leeftijd hetzelfde als op 8 jarige leeftijd. Overigens geldt dit ook voor fysieke aandoeningen. Een motorische stoornis op 8 jarige leeftijd kan verergeren of verbeteren. School moet zich beperken tot de mededeling dat er sprake is van motorische beperking als die dan nog aanwezig zijn.