Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens
Reactie
Naam
|
E.M. de Jong
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
4 november 2011
|
Vraag1
Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
ja
Vraag2
Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
Artikel 7: wat wordt er onder relatief verzuim verstaan, geen idee.
Artikel 5: gegevens over sociaal-emotionele ontwikkeling, daar kan alles worden ingevuld en eerlijk gezegd is het maar zeer de vraag of die gegevens op een neutrale manier tot stand komen. De ene docent heeft absoluut geen enkel probleem met een adhd-er, terwijl de andere docent hem of haar er de eerste de beste les al uit gooit en daarmee zelf een probleem creëert.
Vraag3
Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Artikel 4.1.d: als de cognitieve vermogen door een onafhankelijk bureau is getest en met oog voor leerproblemen zoals dyslexie, adhd, etc, dus aangepaste testen, ben ik akkoord. Als de school de cognitieve vermogens moet inschatten ben ik niet zeker van een juiste conclusie. Het is hun core business om de capaciteiten van leerlingen in te schatten maar helaas is de praktijk wisselvallig.
Vraag5
Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Als het goed gehanteerd wordt door scholen onderling is een pre. Scholen kunnen het rapport echter ook gemakkelijk gebruiken om leerlingen vast te pinnen op eerder gedrag en eerdere resultaten en daarmee eigen verantwoordelijkheid van zich af schuiven. Dat terwijl bij leerlingen in de leeftijd t/m het voortgezet onderwijs heel veel veranderingen plaats vinden. Niet iedere school/docent is in staat die goed te begeleiden, maar drukt wel zijn/haar stempel op het rapport. Toegevoegde opmerkingen van ouders zullen door collega's minder snel serieus genomen worden en hebben daarmee dus ook een geringere invloed op de beslissingen van scholen/docenten. Voor gemiddelde leerlingen zonder leerproblemen is het leerlingendossier geen probleem, maar misschien ook niet zo nodig. Voor leerlingen met een 'uitdaging' zoals de amerikanen zo mooi zeggen, is het risico van misbruik wel degelijk aanwezig. Denk daarbij aan dislexie, adhd etc.