Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens
Reactie
Naam
|
J Mutsaers
|
Plaats
|
Goirle
|
Datum
|
14 november 2011
|
Vraag1
Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
Dit besluit geeft wederom de scholen (besturen en leerkrachten) een middel in handen om een kind zijn hele onderwijscarriere te achtervolgen met niet ter zake doene feiten. Hiermee krijgt een kind een stempel die niet wenselijk is.
Het is nog steeds niet duidelijk wat scholen in hun overdracht met name niet mogen schrijven. Dit besluit geeft de scholen te veel vrijheid om dit zelf naar eigen inzicht in te vullen. Het is door de jaren heen wel duidelijk geworden dat scholen hierin niet deskundig genoeg zijn. Bovendien wordt de inhoudelijk visie van ouders niet in de overdracht (onderwijskundig rapport) verwerkt en wordt daarmee de expetise van ouders teniet gedaan. En dat terwijl ouders meer kennis van zaken over hun kind hebben dan een onderwijskracht die een kind slechts enkele uren per dag ziet en dan ook nog maar voor een schooljaar. Geheel geen duurzaamheid in de opvoeding.
Vraag2
Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
Nee deze regeling heeft wederom weer veel onduidelijkheid in zich.
Nee, de gegevenscategorieën zijn niet expliciet omschreven. De scholen kunnen daarmee nog steeds veel onzin schrijven die schadelijk is voor ouders en kinderen.
Het zou niet alleen moeten gaan over de professionele kennis van onderwijzend personeel. Wat dit besluit wel in de hand heeft. In de eerste plaats zou de deskundige kennis van de ouders beter in beeld gebracht moeten worden en dat in overleg met de behandelaars van een kind met een beperking. Uiteindelijk zijn die mijns inziens de eerst aangewezene deskundigen.
Vraag3
Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Er zou meer nadruk moeten komen op de deskundigheid van ouders. Een overdracht zou ook niet zonder toestemming van ouders tot uitvoer gebracht mogen worden. Immers de wet stelt dat ouders eindverantwoordelijk zijn. Maar de wetgeving stelt het onderwijs primair verantwoordelijk. Dit is een vreemde verdraaiing van onze wetgeving. Er wordt lijkt wel vanuit gegaan dat ouders domme wezens zijn die hun kind niet de juiste basis kunnen geven.
Vraag4
Is duidelijk dat het besluit een kader omschrijft van wat ten hoogste is toegestaan? Is duidelijk dat een school dus binnen dat kader moet kiezen welke gegevens relevant zijn om over een specifieke leerling op het moment van de overstap naar een nieuwe school uit te wisselen? Is het duidelijk dat dit besluit dus niet mogelijk maakt om voor alle leerlingen alle in het kader beschreven leer- en begeleidingsgegevens uit te wisselen? Zo nee, heeft u suggesties hoe dit beter kan worden toegelicht?
Nee in het geheel niet omdat het onderwijs nog steeds naar eigen deskundigheid invulling mogen geven aan dit besluit. Het is daardoor een wasse neus.
Vraag5
Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Ja, wanneer een kind of een ouder in het begin (of later) in zijn onderwijscarriere door niet deskundig functioneren van onderwijzend personeel (besturen, directeuren en/of leerkrachten) een bepaalde stempel (lees: verwijt) krijgt blijft dit zijn/haar hele leven achtervolgen.
Dit kan alleen voorkomen worden wanneer de ouder inzage recht heeft, maar tevens opschoningsrecht en verwijderingsrecht heeft in de overdracht naar een andere school (of intern). Alleen dan kan de juiste informatie doorgespeeld worden. De praktijk heeft ons namelijk geleerd dat wanneer er problemen ontstaan in het onderwijstraject van een kind de school niet in staat is opjectief naar zichzelf te reflecteren. De niet werkbare situatie wordt afgewenteld op het kind en/of de ouder. In deze fase van handelingsverlegenheid die niet erkend wordt door het onderwijs ontstaat er een overdracht waar al snel met een vingertje wordt gewezen naar het kind of de ouder en zie daar... een stigma is ontstaan.
De rechten van het omgaan met gegevens van een kind (en ouder) moet niet in een apart besluit beschreven staan maar onderdeel uitmaken van ons burgelijke wetboek. En daarmee voor iedereen toegankelijk.