Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens
Reactie
Naam
|
L. Vriesekoop
|
Plaats
|
Zaandam
|
Datum
|
3 november 2011
|
Vraag1
Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
Ja
Vraag2
Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
Veel te veel gegevens die niet nodig zijn. Fouten die scholen maken worden vaak negatief verwoord alszijnde dat het kind problematisch gedrag vertoond terwijl het vaak ook te maken heeft met de leerkracht (kennis zorgleerling, pedagogisch klimaat).
Vraag3
Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Bijvoorbeeld artikel 5: gedrag leerling, leer/werkhouding etc. Wie vult hier de rapportage over in? Veel leerlingen missen in het huidige VO onderwijs de structuur (te zelfstandig werken). Gaan wij dan invullen leerling kan niet plannen?
Onderwijs behoeften invullen en scholen moeten invullen waar zij in falen en niet waar een leerling allemaal niet aan kan voldoen.
Ik zou de vragenlijst ombouwen in wat het onderwijsveld niet aankan wellicht worden wij dan als leerkrachten geschoold in wat mis gaat. Nu ligt alles maar aan leerlingen? Tiener zijn lijkt wel een ziekte.
Vraag4
Is duidelijk dat het besluit een kader omschrijft van wat ten hoogste is toegestaan? Is duidelijk dat een school dus binnen dat kader moet kiezen welke gegevens relevant zijn om over een specifieke leerling op het moment van de overstap naar een nieuwe school uit te wisselen? Is het duidelijk dat dit besluit dus niet mogelijk maakt om voor alle leerlingen alle in het kader beschreven leer- en begeleidingsgegevens uit te wisselen? Zo nee, heeft u suggesties hoe dit beter kan worden toegelicht?
Bij een zorgleerling: Waar je als leerkracht echt van leert is in gesprek met ouders ´welke behoeftes leven er bij u kind´ wat maakt dat de vorige school dit niet aankon en waar moeten wij rekening mee houden. Dan gaan wij als scholen leren en pakken wij ons werk weer op.
Bij een gewone leerling: score NIO, leerlingvolgsysteem en meer niet.
Vraag5
Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Ja. Het is te veel info. Wie leest het echt en wie kunnen er bij?
Kan iedere leerkracht bij het dossier.
Keuren ouders goed wat er in mag?
Wat na het VO? Hoelang worden de dossier bewaard?