Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens
Reactie
Naam
|
dr A.C. Scherpenzeel
|
Plaats
|
Maarn
|
Datum
|
6 november 2011
|
Vraag1
Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
Ja, het is wel duidelijk op wie het betrekking heeft en over wie het gaat. Maar het is niet goed opgesteld, qua rechten voor ouders en leerlingen.
Vraag2
Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
Nee. De rechtspositie van ouders wat betreft het leerlingdossier van hun kind in de wet is niet goed genoeg geregeld. Daarnaast is niet duidelijk genoeg wat er wel en niet in het leerlingdossier opgenomen kan worden door de scholen en met welk doel. Zo als het nu is kan de school er van alles in opnemen waarvan niet niet duidelijk is dat dit allemaal in het belang van het kind als leerling is. Ook is niet duidelijk of hiermee het onderwijs werkelijk beter afgestemd wordt op de behoefte van een leerling. En wie bepaalt wat er in het dossier komt?
De school moet ervoor zorgdragen dat de visie van de ouders op de ontwikkeling van hun kind en de aanbevelingen die de ouders over het kind hebben gedaan aan de school in het leerlingdossier worden opgenomen. Ik heb grote zorgen of scholen in praktijk in staat zijn of bereid zijn de ouders te informeren over wat er allemaal wordt bijgehouden, en hoe ze de doorgifte van bepaalde gegevens kunnen weigeren.
Vraag3
Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Nee. De rechtspositie van ouders wat betreft het leerlingdossier van hun kind in de wet is niet goed genoeg geregeld. Daarnaast is niet duidelijk genoeg wat er wel en niet in het leerlingdossier opgenomen kan worden door de scholen en met welk doel. Zo als het nu is kan de school er van alles in opnemen waarvan niet niet duidelijk is dat dit allemaal in het belang van het kind als leerling is. Ook is niet duidelijk of hiermee het onderwijs werkelijk beter afgestemd wordt op de behoefte van een leerling. En wie bepaalt wat er in het dossier komt?
De school moet ervoor zorgdragen dat de visie van de ouders op de ontwikkeling van hun kind en de aanbevelingen die de ouders over het kind hebben gedaan aan de school in het leerlingdossier worden opgenomen. Ik heb grote zorgen of scholen in praktijk in staat zijn of bereid zijn de ouders te informeren over wat er allemaal wordt bijgehouden, en hoe ze de doorgifte van bepaalde gegevens kunnen weigeren.
Vraag4
Is duidelijk dat het besluit een kader omschrijft van wat ten hoogste is toegestaan? Is duidelijk dat een school dus binnen dat kader moet kiezen welke gegevens relevant zijn om over een specifieke leerling op het moment van de overstap naar een nieuwe school uit te wisselen? Is het duidelijk dat dit besluit dus niet mogelijk maakt om voor alle leerlingen alle in het kader beschreven leer- en begeleidingsgegevens uit te wisselen? Zo nee, heeft u suggesties hoe dit beter kan worden toegelicht?
Nee. De rechtspositie van ouders wat betreft het leerlingdossier van hun kind in de wet is niet goed genoeg geregeld. Daarnaast is niet duidelijk genoeg wat er wel en niet in het leerlingdossier opgenomen kan worden door de scholen en met welk doel. Zo als het nu is kan de school er van alles in opnemen waarvan niet niet duidelijk is dat dit allemaal in het belang van het kind als leerling is. Ook is niet duidelijk of hiermee het onderwijs werkelijk beter afgestemd wordt op de behoefte van een leerling. En wie bepaalt wat er in het dossier komt?
De school moet ervoor zorgdragen dat de visie van de ouders op de ontwikkeling van hun kind en de aanbevelingen die de ouders over het kind hebben gedaan aan de school in het leerlingdossier worden opgenomen. Ik heb grote zorgen of scholen in praktijk in staat zijn of bereid zijn de ouders te informeren over wat er allemaal wordt bijgehouden, en hoe ze de doorgifte van bepaalde gegevens kunnen weigeren.
Vraag5
Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Ik verwacht grote problemen. De rechtspositie van ouders wat betreft het leerlingdossier van hun kind in de wet is niet goed genoeg geregeld. Daarnaast is niet duidelijk genoeg wat er wel en niet in het leerlingdossier opgenomen kan worden door de scholen en met welk doel. Zo als het nu is kan de school er van alles in opnemen waarvan niet niet duidelijk is dat dit allemaal in het belang van het kind als leerling is. Ook is niet duidelijk of hiermee het onderwijs werkelijk beter afgestemd wordt op de behoefte van een leerling. En wie bepaalt wat er in het dossier komt?
De school moet ervoor zorgdragen dat de visie van de ouders op de ontwikkeling van hun kind en de aanbevelingen die de ouders over het kind hebben gedaan aan de school in het leerlingdossier worden opgenomen. Ik heb grote zorgen of scholen in praktijk in staat zijn of bereid zijn de ouders te informeren over wat er allemaal wordt bijgehouden, en hoe ze de doorgifte van bepaalde gegevens kunnen weigeren.