Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens
Reactie
Naam
|
Dhr. P. van de Kraats
|
Plaats
|
IJmuiden
|
Datum
|
1 november 2011
|
Vraag1
Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
ja
Vraag2
Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
nee, en vooral over de invulling daarvan is te veel ruimte opengelaten, criteria en invullingen die niet getoetst (kunnen) worden. De inhoud van adviezen die ten behoeve van de leerling zijn gegeven zijn niet per sé objectief, zonder eventuele aanvulling van derde partijen als bijvoorbeeld de ouders of onderwijsondersteunende specialisten. Beeldvorming is eenzijdig en zonder zekerheid van deskundigheid.
Vraag3
Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
geen mening
Vraag4
Is duidelijk dat het besluit een kader omschrijft van wat ten hoogste is toegestaan? Is duidelijk dat een school dus binnen dat kader moet kiezen welke gegevens relevant zijn om over een specifieke leerling op het moment van de overstap naar een nieuwe school uit te wisselen? Is het duidelijk dat dit besluit dus niet mogelijk maakt om voor alle leerlingen alle in het kader beschreven leer- en begeleidingsgegevens uit te wisselen? Zo nee, heeft u suggesties hoe dit beter kan worden toegelicht?
Nee, er wordt zelfs gesproken van uitwisseling van gegevens die niet uitgewisseld mogen worden, zoals BSN. Ook hier veel te veel ruimte voor eigen interpretatie van de regels en begripsbepalingen. En blijft onduidelijk wie gegevens mag toevoegen, inzien, gebruiken, enzovoor en zijn de voorwaarden waaronder dit mag gebeuren onduidelijk.
Vraag5
Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Ervaring heeft geleerd dat niet alle mensen die in het onderwijs werkzaam zijn professioneel met een dergelijk systeem om kunnen gaan. Zonder toetsing bij bijvoorbeeld ouders of andere onderwijskundigen kan een systeem dat (al dan neit gedwongen door de regels of software) vanaf zeer jonge leeftijd geheel ingevuld moet worden fouten en niet professioneel ondersteunde gegevens bevatten die niet gestaafd zijn aan de werkelijkheid. Met alle ongewenste gevolgen.