Wet leeruitkomsten hoger onderwijs

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Venlo
Datum 9 juni 2021

Vraag1

Wat is uw mening over het voornemen om ho-instellingen de mogelijkheid te bieden een opleiding in te richten op basis van eenheden van leeruitkomsten?
Goede ontwikkeling; biedt zowel instelling als opleiding meer flexibiliteit. Verwarrend vind ik wel de keuze tussen OWE-structuur en EvL-structuur. Er kan daardoor in het opleidingsstelsel verschil ontstaan met invloed op de keuzemogelijkheden voor studenten. Overigens als (eerste) wetswijziging wel een begrijpelijke; is er op termijn een wetswijziging voorzien richting enkel EvL-gebaseerde opleidingen?

Opvallend vind ik het onderscheid dat tussen hbo en wo gemaakt wordt als het gaat om het samenstellen van een programma. Waarom zou deze vrijheid voorbehouden zijn aan wo? Heeft dat met het wetenschappelijke karakter van wo te maken? (ook daar vinden we overigens een aantal specifieke opleidingen die opleiden tot een beroep!) Voorkeur gaat uit naar samenstellen binnen de kaders die de instelling daarvoor opstelt, ook voor hbo.

Vraag2

Wat is uw mening over de wijze waarop de studielast van opleidingen bestaande uit eenheden van leeruitkomsten wordt geregeld?
Fijn om te zien dat we af durven te stappen van 'de gemiddelde student' en diens studielast van 28SBU. De studielast afleiden uit het belang van de EvL binnen het programma geeft m.i. meer helderheid. Uitgaande dat de studielast wel nog in EC's wordt uitgedrukt, vraag ik me wel af of deze dan verandert op het moment dat een student zelf een programma van EvL's samenstelt. Dan kan immers het belang van één specifieke EvL veranderen omdat het geheel verandert. Wat zijn ideeën/gedachtes hierover?

Bijlage