Wet leeruitkomsten hoger onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Den Bosch
|
Datum
|
1 juli 2021
|
Vraag1
Wat is uw mening over het voornemen om ho-instellingen de mogelijkheid te bieden een opleiding in te richten op basis van eenheden van leeruitkomsten?
Wie heeft dit verzonnen? Ooit een Hogeschool binnengelopen en gekeken naar de beginnende Voltijdstudent? Duidelijk niet, want je ziet dan een tiener (soms nog net 17 jaar) die aan het zoeken is, die graag de weg gewezen wordt, die gek zal worden van alle mogelijkheden die er straks geboden gaan worden, die zal vragen, wat moet ik doen? Is dat ook niet de kerntaak van ons, docenten, de weg wijzen, helpen, coachen en instrueren? Als het antwoord is, een student dient zelf zijn weg te zoeken, waarom schaffen we onze scholen dan niet af? Een mens kan ontzettend veel indien de intrinsieke motivatie er is, geen docent nodig, toch?
Helaas zit de wereld zo niet in elkaar. Laten we ons gezond verstand gebruiken en studenten laten leren, en hen daarbij ondersteunen dmv lessen / projecten en studie, daar is niets mis mee.
Studeren op basis van leeruitkomsten lijkt mij uitholling van de kwaliteit van het onderwijs. Ga maar een dossier beoordelen op behaalde competenties, 9 van de 10 keer zeg je daar ja op, terwijl je als begeleider geen idee hebt. Totaal de verkeerde route!
Vraag2
Wat is uw mening over de wijze waarop de studielast van opleidingen bestaande uit eenheden van leeruitkomsten wordt geregeld?
Dat de pilots alleen op deeltijd en duale opleidingen gedaan zijn, en daar positief beoordeeld worden, snap ik. Je hebt het daar over een totaal andere soort student dan de voltijdstudent. De intrinsiek motivatie bij deze studenten is bijzonder hoog, waardoor zij inderdaad minder instructie nodig zullen hebben, en graag hun reeds verworven competenties in het werkveld afgetekend willen zien.
Kortom, niet doen voor Voltijdstudenten!!