Wet leeruitkomsten hoger onderwijs
Reactie
Naam
|
Open Universiteit (M.J.G.M. Eurlings)
|
Plaats
|
Heerlen
|
Datum
|
9 juli 2021
|
Vraag1
Wat is uw mening over het voornemen om ho-instellingen de mogelijkheid te bieden een opleiding in te richten op basis van eenheden van leeruitkomsten?
Het onderwijs van de Open Universiteit (OU) kenmerkt zich door de modulaire en flexibele opzet, dit past goed bij het idee van opleiden op basis van leeruitkomsten. Het inbrengen van eerder verworven kennis, inzicht en vaardigheden in een opleiding sluit bovendien naadloos aan bij een leven lang ontwikkelen.
Studenten van de OU beschikken vaak al over meer (werk)ervaring dan schoolverlaters, doordat zij hun studie combineren met andere taken of werk. Contact met een specifiek werkveld kan voor een student een groot voordeel zijn bij de inzet van leeruitkomsten. Door de modulaire opzet van de opleidingen van de OU, zijn studenten al gewend op meer regie te nemen op hun studie. Leeruitkomsten zullen vragen om meer maatwerk, waardoor actieve begeleiding van studenten nog belangrijker wordt.
Vraag2
Wat is uw mening over de wijze waarop de studielast van opleidingen bestaande uit eenheden van leeruitkomsten wordt geregeld?
Het loslaten van de koppeling tussen studiepunten en uren studielast is spannend en betekent een totaal nieuwe manier van beoordelen voor de examencommissie. Daarnaast zullen veel gevallen zo individueel zijn dat er niet snel precedenten zijn en dient er mogelijk rekening te worden gehouden met verschillende beroepsgroepen. Als instelling willen we de kwaliteit en samenhang van het programma zo goed mogelijk waarborgen. Het is daarom van groot belang dat ook de controlerende en toezichthoudende instanties begrip hebben voor deze nieuwe manier van beoordelen. De examencommissie moet een duidelijke rol hebben en ruimte krijgen om tot haar oordeel te komen. Teveel bureaucratie rondom de verantwoording zal vertraging veroorzaken bij de beoordeling wat een afschrikwekkend effect kan hebben op studenten.
Bijlage