Wetsvoorstel macrodoelmatigheid mbo

Reactie

Naam ROC Friese Poort (C. van Waveren)
Plaats Drachten
Datum 28 augustus 2013

Vraag1

Volstaat het wetsvoorstel om te zorgen voor goede aansluiting van het mbo-onderwijs op de arbeidsmarkt en een evenwichtige spreiding van het opleidingenaanbod?
Nee, ik denk niet dat individuele jongeren van 14 tot zeg maar 16 jaar zich bij hun studiekeus iets gelegen laten liggen aan statistische arbeidsmarktgegevens. Van veel groter belang is het idee wat ze hebben van een bepaald werkveld. In de praktijk blijkt dat die ideeën vaak op vooroordelen berusten. Van sommige werkvelden hebben ze geen idee en daar kiezen ze dan niet voor. Beter is het om jongeren al op speelse en uitdagende wijze met sectoren in aanraking te brengen waar ze in eerste instantie niet voor zouden kiezen. Maar dat vraagt wel veel van alle partijen. Uitdagende concepten, geen onbewuste aannames -ook niet van docenten- enz.

Vraag2

Wat zijn (wetteljike) belemmeringen die onderwijsinstellingen ervaren bij samenwerking met andere instellingen, met tot doel te zorgen voor een meer doelmatig opleidingenaanbod?
concurrentie-overwegingen en vermenging imago, vaak langere reistijd voor studenten.

Overigens leent Passend Onderwijs zich ook voor macrodoelmatigheid, maar daar hoor ik niemand over.
In regio's kan best een gezamenlijk aanbod ontstaan voor doelgroepen die bijvoorbeeld een eigen onderwijsconcept vragen (zoals autisten). Ook kunnen er afspraken komen over het gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen voor potentiële VSV-ers. Dat voorkomt ook shop-gedrag door risico-jongeren die worden afgewezen voor een bepaalde opleiding.