Wetsvoorstel macrodoelmatigheid mbo
Reactie
Naam
|
Helicon Opleidingen (Dr. ir. A.F. Groen)
|
Plaats
|
Boxtel
|
Datum
|
17 juli 2013
|
Vraag1
Volstaat het wetsvoorstel om te zorgen voor goede aansluiting van het mbo-onderwijs op de arbeidsmarkt en een evenwichtige spreiding van het opleidingenaanbod?
Nee, geenszins. Het wetsvoorstel is te eenzijdig gericht op de arbeidsmarktrelevantie van het onderwijsaanbod en verliest daarmee andere perspectieve volledig uit het oog.
a. Beroepsonderwijs is duaal, als een "rangeerplatform" met een zeer diverse instroom en een zeer diverse uitstroom. Bij de instroom staat de motivatie van de leerling centraal en in het onderwijs gaat het niet alleen om arbeidsmarktrelevantie (kans o eerste baan direct na de opleiding) maar vooral om "Bildung" - (persoonlijke) ontwikkeling en een leven-lang (tot 65-70 jaar) beroepsperspectief.
b. het wetsvoorstel gaat te veel uit van een transparantie in de vraag van de arbeidsmarkt. Die transparantie is er niet. Een belangrijk deel van de banen waar we nu toekomstgericht voor moeten opleiden, bestond 5 jaar geleden nog niet - wat gaat de wet nu regelen ? Behoud van historische banen ?
Vraag2
Wat zijn (wetteljike) belemmeringen die onderwijsinstellingen ervaren bij samenwerking met andere instellingen, met tot doel te zorgen voor een meer doelmatig opleidingenaanbod?
Wat is een "meer doelmatig opleidingenaanbod"? Maak dat eerst maar eens duidelijk alvorens te vragen naar wettelijke belemmeringen. De belangrijkste belemmering is de discontinuiteit in overheidsbeleid.
De leerlingenvraag is dynamisch; de arbeidsmarkt is dynamisch. Onderwijsinstellingen moeten van "meebewegen" hun kracht maken. Zorg dan in ieder geval als overheid voor een stabiele faciliteren van onderwijs waarin de leerling centraal staat en de opleiding duaal (vanuit de diverse leerling naar de diverse arbeidsmarkt een flexibele scholing) is.