Wetsvoorstel macrodoelmatigheid mbo
Reactie
Naam
|
Landstede (alumni) (drs H van der Mark)
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
12 juli 2013
|
Vraag1
Volstaat het wetsvoorstel om te zorgen voor goede aansluiting van het mbo-onderwijs op de arbeidsmarkt en een evenwichtige spreiding van het opleidingenaanbod?
Nee het is
te instrumenteel en sec arbeidsmarkt geredeneerd, er is meer dan doelmatigheid en resultaatsturing. Dit is slechts voor 50 % relevant, terwijl ministerie en inspectie het op 100 lijken te willen. De andere 50 % zijn te vinden bij de professionele vrijheid, drijfveren, intenties van leerkrachten in hun teams
Niet vanuit de drievoudige kwalificatiestructuur:
1. arbeidscompetenties,
2. burgerschapsvorming en levenlang loopbaan leren.
3. een levenlang (loopbaan / arbeidsidentiteit) leren
Mn 2 en 3 herken ik niet als gepensioneerd adviseur identiteit bij www.landstede.nl en de Federatie Christelijk MBO uit de Besturenraad
Herken geen mensvisie, ethische invalshoeken. Houdt geen rekening met verschil in mensvisie tussen bv bijzonder en openbaar onderwijs.
Vraag2
Wat zijn (wetteljike) belemmeringen die onderwijsinstellingen ervaren bij samenwerking met andere instellingen, met tot doel te zorgen voor een meer doelmatig opleidingenaanbod?
Meer een cultureel probleem.
Verzakelijking en meten is weten verantwoording vanuit de inspectie en ministerie. Dit roept bij leerkrachten hakken in het zand op, is gebaseerd op dominant wantrouwen.
Vanuit leerkrachten: nu nog hokjesgeest, te weinig tijd / faciliteit voor reflectie, training, bijscholing, co-creatie, peerreview in een zgn lerend en co-creerend team. Kortom onbalans tussen enerzijds:
a. Top down onderwijs innovatie(s) en anderzijds:
b. bottum up co-creatie vanuit beroepsonderwijsveld en de docententeams zelf. Geef aan dit laatste nu eens echt een flinke wettelijke push. Daar wordt werkenderweg en samenwerkend tussen stagebedrijven en beroepsonderwijs inspirende vernieuwingen ontwikkeld
Bijlage