Wetsvoorstel macrodoelmatigheid mbo
Reactie
Naam
|
Landstede (L.J. van Hal)
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
5 september 2013
|
Vraag1
Volstaat het wetsvoorstel om te zorgen voor goede aansluiting van het mbo-onderwijs op de arbeidsmarkt en een evenwichtige spreiding van het opleidingenaanbod?
Vanuit het perspectief van Landstede vind ik dat het wetsvoorstel daar niet in slaagt. Veel collega's op deze website hebben hier overigens inhoudelijk al heel goede argumenten voor gegeven. Wij vragen om een bredere opvatting van arbeidsmarktperspectief en een heldere weergave wanneer opleidingen daarin doelmatig en dus succesvol zijn. We vragen de minister dat te doen met het oog op een steeds veranderende arbeidsmarkt en ook een veranderende generatie studenten die veelvuldig niet meer wordt opgeleid voor 1 beroep. Maar zich ontwikkeld volgens het leven lang leren principe. Dat vraagt meerder kwaliteiten dan alleen beroepsgerichte vaardigheden.Wij kiezen er als Landstede voor om studenten daar op voor te bereiden door brede opleidingen te ontwikkelen met specialisaties die het mogelijk maken om snel en flexibel op de vragen van de arbeidsmarkt te kunnen inspelen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het leren leren en je manifesteren in een steeds veranderende samenleving. De nieuwe kwalificatiestructuur is er helaas nog niet voldoende ingeslaagd om fragmentatie te verminderen. Wij zullen daarom zelf ons aanbod onder de loep nemen.
Vraag2
Wat zijn (wetteljike) belemmeringen die onderwijsinstellingen ervaren bij samenwerking met andere instellingen, met tot doel te zorgen voor een meer doelmatig opleidingenaanbod?
Het keuzeproces van een student start al bij de keuze voor de instelling die zijn of haar voorkeur heeft door identiteit, type onderwijs, locatie, etc.
Het is goed dat er afstemming is in de regio tussen onderwijs en bedrijfsleven, maar bovenstaande keuzevrijheid moet wel geborgd blijven.