Wetsvoorstel stroomlijning markttoezicht ACM

Reactie

Naam PostNL N.V. (Mr B.K. van der Gaag)
Plaats Den Haag
Datum 13 juli 2012

Vraag1

Hoe kijkt u aan tegen het eventueel laten vervallen van de bezwaarfase bij besluiten van de ACM tot het opleggen van een bestuurlijke boete?
Zie bijgevoegde zienswijze van PostNL N.V.

Vraag2

Hoe kijkt u aan tegen het toekennen aan de ACM van de toezichtsbevoegdheid om - in aanvulling op de Algemene wet bestuursrecht en met de gebruikelijke rechtswaarborgen van dien - woningen te betreden en te doorzoeken teneinde effectief toezicht te kunnen houden op bepalingen van mededingingstoezicht, consumentenbescherming en sectorspecifiek markttoezicht?
Zie bijgevoegde zienswijze van PostNL N.V.

Vraag3

Acht u het nuttig dat - in aanvulling op het belanghebbendebegrip van de Awb en ter stroomlijning van de bepalingen die regelen in welke gevallen representatieve organisaties tegen besluiten van de ACM kunnen opkomen - aan het wetsvoorstel een omschrijving van het begrip categoraal belanghebbende wordt toegevoegd, waarbij wordt geregeld dat een consumentenorganisatie of een representatieve organisatie geacht wordt belanghebbende te zijn bij door de Autoriteit Consument en Markt genomen besluiten, niet zijnde beschikkingen, indien die consumentenorganisatie of representatieve organisatie blijkens de statutaire doelstelling werkzaam is op het gebied ten aanzien waarvan de regeling, die de grondslag biedt voor het betreffende besluit, regels geeft?
Zie bijgevoegde zienswijze van PostNL N.V.

Vraag4

Hoe kijkt u aan tegen het voorgestelde artikel 6a van de Instellingswet ACM, waarin de financiering van de ACM wordt geregeld?
In dit artikel wordt een geharmoniseerd financieringsmodel voor de ACM geïntroduceerd. Het model neemt de historische gegroeide verschillen tussen sectoren weg, die in de nieuwe situatie wellicht moeilijk te rechtvaardigen zijn. Ten opzichte van de huidige situatie betekent dit dat bedrijven in de energiesector (zij betalen nu circa 25% van de begroting voor energieregulering) en vervoersector (zij betalen nu niet) meer gaan betalen. Voor bedrijven in de telecom- en postsector (betalen nu circa 85% van de OPTA-begroting) betekent dit dat zij minder gaan betalen ten opzichte van de huidige situatie. Dit vloeit ten dele voort uit de introductie van een uniform kostenbegrip. Bij Algemene Maatregel van Bestuur zal de financiering nader worden ingevuld.
Zie bijgevoegde zienswijze van PostNL N.V.

Bijlage