Wetsvoorstel stroomlijning markttoezicht ACM
Reactie
Naam | Bird & Bird LLP (Mr. F.P. Sickinghe) |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 13 juli 2012 |
Vraag1
Hoe kijkt u aan tegen het eventueel laten vervallen van de bezwaarfase bij besluiten van de ACM tot het opleggen van een bestuurlijke boete?De reactie van de telecomaanbieders betreffende het afschaffen van de bezwaarfase is opgenomen in randnrs. 54 e.v.
Vraag2
Hoe kijkt u aan tegen het toekennen aan de ACM van de toezichtsbevoegdheid om - in aanvulling op de Algemene wet bestuursrecht en met de gebruikelijke rechtswaarborgen van dien - woningen te betreden en te doorzoeken teneinde effectief toezicht te kunnen houden op bepalingen van mededingingstoezicht, consumentenbescherming en sectorspecifiek markttoezicht?De reactie van de telecomaanbieders betreffende de bevoegdheid tot binnentreden is opgenomen in randnrs 20. e.v.
Vraag3
Acht u het nuttig dat - in aanvulling op het belanghebbendebegrip van de Awb en ter stroomlijning van de bepalingen die regelen in welke gevallen representatieve organisaties tegen besluiten van de ACM kunnen opkomen - aan het wetsvoorstel een omschrijving van het begrip categoraal belanghebbende wordt toegevoegd, waarbij wordt geregeld dat een consumentenorganisatie of een representatieve organisatie geacht wordt belanghebbende te zijn bij door de Autoriteit Consument en Markt genomen besluiten, niet zijnde beschikkingen, indien die consumentenorganisatie of representatieve organisatie blijkens de statutaire doelstelling werkzaam is op het gebied ten aanzien waarvan de regeling, die de grondslag biedt voor het betreffende besluit, regels geeft?De telecomaanbieders achten het opnemen van een definitie van het categoraal belanghebbende begrip nuttig, onder de voorwaarde dat daarbij als waarborg geldt dat het begrip ziet op organisaties die blijkens de statutaire doelstelling kunnen worden geacht een representatief belang te vertegenwoordigen dat betrekking heeft op de specifieke aangelegenheid, in aansluiting op het begrip belanghebbende in artikel 1:2, derde lid, Awb (Ten aanzien van rechtspersonen worden als hun belangen mede beschouwd de algemene en collectieve belangen die zij krachtens hun doelstellingen en blijkens hun feitelijke werkzaamheden in het bijzonder behartigen). Voor de definitie kan dus worden volstaan met een verwijzing naar artikel 1:2, derde lid, Awb. Een aparte definitie is onwenselijk aangezien dit in de praktijk direct de vraag oproept hoe deze zich verhoudt tot artikel 1:2, derde lid, Awb. Niet iedere belangenorganisatie dient als belanghebbende op elk besluit van de ACM te kunnen reageren, zoals thans inzake de CA het geval is in artikel 7.2 Whc, op grond waarvan consumentenorganisaties per definitie als belanghebbenden worden aangemerkt, ongeacht de doelstelling of feitelijke werkzaamheden.
Vraag4
Hoe kijkt u aan tegen het voorgestelde artikel 6a van de Instellingswet ACM, waarin de financiering van de ACM wordt geregeld?In dit artikel wordt een geharmoniseerd financieringsmodel voor de ACM geïntroduceerd. Het model neemt de historische gegroeide verschillen tussen sectoren weg, die in de nieuwe situatie wellicht moeilijk te rechtvaardigen zijn. Ten opzichte van de huidige situatie betekent dit dat bedrijven in de energiesector (zij betalen nu circa 25% van de begroting voor energieregulering) en vervoersector (zij betalen nu niet) meer gaan betalen. Voor bedrijven in de telecom- en postsector (betalen nu circa 85% van de OPTA-begroting) betekent dit dat zij minder gaan betalen ten opzichte van de huidige situatie. Dit vloeit ten dele voort uit de introductie van een uniform kostenbegrip. Bij Algemene Maatregel van Bestuur zal de financiering nader worden ingevuld.
De reactie van de telecomaanbieders betreffende de financiering van de ACM is opgenomen in randnrs. 11 e.v.