Vaststelling maximumtarieven taxi 2026
Reactie
| Naam | Ieder(in) (M Boerjan) |
|---|---|
| Plaats | Utrecht |
| Datum | 28 oktober 2025 |
Vraag1
U kunt tot en met 3 november 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.De LTI is reeds geconsulteerd door DOVA, het samenwerkingsverband van de veertien decentrale ov-autoriteiten. In aanvulling hierop consulteert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nogmaals de regeling, waarin de LTI wordt toegepast op de maximumtarieven voor taxivervoer.
Reactie namens Ieder(in) – Koepel voor mensen met een beperking en/of chronische ziekte
Als Ieder(in) hebben we begrip voor het feit dat de tarieven voor taxivervoer jaarlijks kostendekkend moeten zijn. We snappen dat de tarieven om deze reden via een gedragen systematiek worden verhoogd. Aan de andere kant roept het VN Verdrag Handicap de overheid op om alle mogelijke maatregelen te nemen om maatschappelijke participatie van mensen met een beperking te borgen. Ook op het gebied van mobiliteit.
Om mobiliteit betaalbaar en toegankelijk te houden voor mensen met een beperking is het allereerst nodig dat het Openbaar Vervoer volledig toegankelijk is. Zolang hier nog teveel drempels zijn en het OV dus geen betrouwbaar alternatief is, worden mensen gedwongen om gebruik te maken van het doelgroepenvervoer (taxi). Om deze reden roepen wij het ministerie op om de financiering van het doelgroepenvervoer persoonsvolgend te maken. Schaf de kilometerbudgetten af en zorg dat mensen krijgen wat ze nodig hebben, conform VN verdrag Handicap.
Dit zorgt er voor dat het taxivervoer toegankelijk blijft voor mensen met een beperking die op dit moment nog teveel afhankelijk zijn van het doelgroepenvervoer of aanvullend openbaar vervoer.