Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring

Reactie

Naam VISTA college (JJH Schols)
Plaats Maastricht
Datum 29 september 2020

Vraag1

U kunt reageren op de verschillende onderdelen van het model van de mbo-verklaring, op de invulinstructie en op de toelichting zoals opgenomen in de regeling.
In de toelichting op het onderdeel "examenresultaten" wordt vermeld dat dit onderdeel studentspecifiek moet worden ingericht. Bij de ene student worden de kerntaken vermeld, bij een andere student de losse examens. Administratief/systeemtechnisch is dit niet te organiseren, omdat het systeem dit niet kan bepalen. Er gaat hierdoor veel tijd in zitten om dit te bepalen. Daarnaast

zijn de resultaten op examenniveau nietszeggend; iedere instelling mag zijn eigen examens samenstellen, dus de inhoud is niet uniform en/of overdraagbaar. Ook voor het werkveld zegt een examen "Meten en rekenen" niets. De Onderwijs- en Examenreglement is daarbij een document dat niet openbaar is (wel binnen de instelling op het intranet, maar niet via de openbare website op te vragen). De inhoud kan dus niet bekeken worden. Voor kerntaken is de beschrijving te vinden in het openbare kwalificatiedossier. Naast de kerntaken is ook de beschrijving op werkprocessen openbaar beschikbaar. Nadeel van dat niveau is echter dat opleidingen zelf mogen weten hoe ze de kerntaken examineren. Dit verloopt niet altijd via de losse werkprocessen. Er zijn dus niet altijd resultaten beschikbaar op het niveau van werkprocessen, en dus kunnen hiervoor ook geen resultaten worden afgedrukt op de mbo-verklaring.

Advies is om dit te beperken tot de behaalde kerntaken (net zoals op de resultatenlijsten bij het diploma). Dit is vrij grofmazig, maar lijkt het enige niveau dat vergelijkbaar is tussen de opleidingen/instellingen en ook inhoudelijk na te gaan is door het werkveld.