Discussienotitie mededingingsbeleid i.r.t. online platforms

Reactie

Naam BOVAG (M Koelemaij)
Plaats Bunnik
Datum 3 februari 2019

Vraag1

In hoeverre bent u van mening dat de principes van het mededingingsrecht voldoende flexibel zijn om ook met nieuwe uitdagingen door digitalisering om te kunnen gaan?
De principes van het mededingingsrecht lijken voldoende bruikbaar. De uitdaging zit hem in de manier waarop toezichthouders hier in de digitale platformmarkt(en) invulling aan moeten geven. Daarbij lijkt het zoals ook in de notitie aangegeven wenselijk dat toezichthouders zich nog verder verdiepen in de werking van specifieke markten, en in de toezichtspraktijk ook niet-prijsparameters voldoende (kunnen) laten meewegen.

BOVAG benadrukt het belang voor ondernemingen bij concurrentiebevorderende ex-ante regelgeving. Handhaving ‘ex-post’ is immers complex en tijdrovend, en voorkomt niet dat ondernemingen in de tussentijd al dan niet onomkeerbare schade oplopen doordat de markt waarop zij opereren niet voldoende functioneert.

Een goed voorbeeld van concurrentiebevorderende ex-ante regelgeving is te vinden op de aftersalesmarkt van motorvoertuigen. In de Euro5/6-verordening is een verplichting opgenomen voor voertuigfabrikanten om onafhankelijke marktdeelnemers toegang te geven tot reparatie- en onderhoudsinformatie. Hierdoor zijn deze onafhankelijke marktdeelnemers in staat om op de markt actief te zijn, wat leidt tot meer keuzemogelijkheden voor consumenten, die daardoor ook buiten het merkkanaal terecht kunnen voor onderhoud en reparaties van hun auto.

BOVAG onderschrijft de in de notitie opgenomen denkrichtingen met betrekking tot ‘ex-ante’ regelgeving, zoals verplichte interoperabiliteit en dataportabiliteit voor zakelijke gebruikers. Daarnaast verwijzen wij graag naar onze visie op het gebruik van Big Data in de automotive-sector, welke als bijlage bij deze reactie is opgenomen.

Bijlage