Discussienotitie mededingingsbeleid i.r.t. online platforms
Reactie
Naam
|
Lid van het FNV leden parlement (H Daalder)
|
Plaats
|
Eindhoven
|
Datum
|
4 februari 2019
|
Vraag1
In hoeverre bent u van mening dat de principes van het mededingingsrecht voldoende flexibel zijn om ook met nieuwe uitdagingen door digitalisering om te kunnen gaan?
niet, er lijkt geen mogelijkheid te zijn of eerlijk om te gaan met de versplintering van werk
Vraag2
Zijn er nieuwe uitdagingen voor het mededingingstoezicht die hier niet aan bod zijn gekomen?
Door de versplintering van werk, worden werkende tegen elkaar uitgespeeld, en dalen de tarieven. Daardoor kunnen platform gebruikers niet meer voldoende verdienen in een normale werktijd
Denk aan Uber chaffeurs die meer dan 40 uur moeten rijden om een normaal inkomen te verdienen. Ze gaan dan langer werken, en raken oververmoeid, met meer dan gemiddeld verkeersongelukken tot gevolg
Idem voor vrachtwagen chauffeurs
Vraag3
Wat hebben mededingingstoezichthouders nodig om ook online te kunnen handhaven?
Allereerst een wet die het belang Nederlandse burgers voorop stelt. zowel deelnemers als hun klanten.
Deelnemers moeten onderling een soort CAO kunnen afspreken, dus een kartel kunnen vormen/ Om iets vergelijkbaars te hebben als een CAO
De technike, de wet en de overheid moetn ten dienste staan van de inwoners van het land.
als we niets doen, staan inwonewrs ten dienste van een internationaal opererend systeem
Vraag4
In hoeverre is het aannemelijk dat door de dynamiek van online platformmarkten duurzame machtsposities (zijn) ontstaan?
ie zijn er toch al, zie amazon, uber, en vooral de lage inkomsten zijn een signaal dat de macht van de platformen te groot is, tov deelnemers.
Natuurlijk zijn de lage tarieven leuk voor klanten, maar deelnemers moeten bijeen redelijke werktijd, ook een redelijk inkomen kunnen verdienen
Vraag5
Wat is de rol van de overheid wanneer niet zeker is of er daadwerkelijk sprake is van duurzame machtsposities? Moeten concurrentiebevorderende maatregelen worden getroffen of is een andere aanpak verstandiger?
De gegevens van deelnemers moeten gecorrigeerd kunnen worden, en niet publiek gemaakt, als dat te nadelig is voor deelnemers en/of klanten
Vraag6
Welke marktvoorwaarde(n) zijn voldoende signaal dat het nodig is om in te grijpen met ex ante maatregelen?
als de verhouding tussen werktijd en inkomen, onder het 2 x het min imumloon komt
Vraag7
In hoeverre is het opleggen van een verplichting tot het delen van (bepaalde) data aan dominante platforms een kansrijke manier om concurrentie op online markten aan te jagen?
Niet, het hangt sterk af wat het platform met die data doet, ten eigen bate, of voor de deelnemers
of voor de klanten van de deelnemers
Vraag8
Kan een recht op dataportabiliteit van ratings en reviews voor zakelijke gebruikers de concurrentie op online markten bevorderen?
ja, deelnemers moeten eigenaar zijn van hun data.
Maar dat is geen reden om alles aanpasbaar te maken, zoals ratings en tarieven in het vereden
Vraag9
Wanneer en voor welke diensten is het verplichten van vergaande interoperabiliteit wenselijk om overstapkosten van gebruikers te doen afnemen?
Dat overstappen moet altijd kunnen, gratis of tegen redelijke kosten
Als Nederlanders belangrijker zijn het platform, van welk land dan ook, dan, mogen overstap problemen niet hinderlijk zijn, niet in mogelijkheden en niet in kosten
Vraag10
Welke andere beleidsopties zijn kansrijk om online markten competitief te houden?
Deelnemers, moeten onderling een soort CAO kunnen afspreken.
Met minimum uurtarieven of stuks tarieven.
En budget voor bijscholing, vakantie en voldoende rusttijden, en wat er verder allemaal in een platform CAO moeten voor goede werkvoorwaarden .
Een eerlijke prijs, goed loon voor goed werk. Liefst vast, met gegarandeerd inkomen, v oor een bepaalde inspanning
Die dan bindend is voor alle deelnemers in en bepaalde categorie.
Daarbij kunnen ratings als een soort loonschaal werken.
Vraag11
Wat is, gezien het grensoverschrijdende karakter van het internet, het beste handelingsniveau om met uitdagingen omtrent platforms en mededinging om te gaan (nationaal, Europees, internationaal) en waarom?
Nederland, maar met een uitbreiding naar het buitenland, om misbruik te voorkomen.
Dus Nederlandse gebruikers (blijkt uit account, met verificatie door de overheid) hebben altijd bepaald minimum tarief te betalen, en anders een heffing voor Nederlandse platform werkers, als een platform werker in het buitenland onder de minimum NL tarieven gaat werken.
Natuurlijk kunnen ratings wel grens overschrijdend zijn, om prestaties van Nederlandse platform werkers en gebruikers te vergelijken