Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering
Reactie
Naam
|
Paul van Gassel
|
Plaats
|
Naarden
|
Datum
|
11 september 2017
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op het wetsvoorstel en Memorie van Toelichting?
De normen oprekken omdat er slechts budget is voor ca. de helft van de benodigde geluidbeperkende maatregelen langs snel- en spoorwegen is de omgekeerde wereld. Geluidsoverlast is een groot maatschappelijk probleem. Naar schatting 5% van de huishoudens wordt blootgesteld aan hoge geluidsniveaus (> 65 dB) en de schadelijke gezondheidseffecten van geluid zijn overtuigend aangetoond. Zo heeft ongeveer 3% van de Nederlanders ernstige slaapverstoring als gevolg van wegverkeer. Bron: http://www.atlasleefomgeving.nl/meer-weten/geluid.
Daarbij komt dat RWS niet meet, maar een rekenmodel met jaargemiddelden hanteert dat de werkelijkheid slechts benadert. Het model houdt bijvoorbeeld geen rekening met hoge piekwaarden, die door de betrokkenen juist als zeer belastend worden ervaren. Kortom, door de gebruikte methodiek wordt het probleem ook nog eens onderschat. Verder is het uitermate vreemd dat voor verschillende locaties verschillende plafonds zijn vastgesteld. Alsof de ene burger beter tegen lawaai zou kunnen als de ander. Kortom, het is onbegrijpelijk dat de overheid haar verantwoordelijkheid probeert te ontlopen middels deze wetgeving.