Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering
Reactie
Naam
|
Drs. D.A. Arends
|
Plaats
|
Naarden
|
Datum
|
14 september 2017
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op het wetsvoorstel en Memorie van Toelichting?
MJPG traject is van groot maatschappelijk belang, niet in het minst ook voor de volksgezondheid. Het oorspronkelijke budget is een farce gebleken, een testimonium paupertatis. Terwijl er al met een onverantwoord hoog dB niveau mocht worden uitgegaan!!! En dan nu omwege het budget de geluidsnormen met 10 dB verhogen naar 75 dB is onacceptabel, not doen. Dit maakt de overheid I.c. de RWD een onbetrouwbare partner voor burgers. Het meerjarenplan traject brengt zo onzekerheid en risico's, met name voor betrokken burgers. De overheid kan en mag de kluit niet belazeren! In een dichtbevolkt land als NL met immer toenemende verkeersintensiteit zal het MJPG traject in het huidige tijdsgewricht zich eerder aan een lager dan 65 dB moeten conformeren; een verhoging naar 75 dB kan niet serieus worden genomen en is ontoelaatbaar. Als er al geprioriteerd moet worden, dan zal het MJPG traject gefavoriseerd moeten worden ten laste van andere infrastructurele projecten. Het verdient tevens aanbeveling dat tekentafelaars en beleidsambtenaren verplicht worden enige tijd te kamperen pal langs een 4 baans snelweg (x 2) zoals in mijn geval in Naarden, met goede meetapparatuur, om te kunnen vaststellen dat geluidsoverlast daadwerkelijk een grote negatieve inbreuk maakt op nachtrust, gehoor irritatie 24x7 en kwaliteit van leven. MJPG moet daarom voortaan een integraal onderdeel zijn van elk infrastructureel project van RWD met een norm ruim beneden de 65 dB als conditio sine qua non. NL moet hoe dan ook leefbaar worden gehouden en dat wordt niet bereikt met een slordige 900 mln.