Meer ruimte voor nieuwe scholen

Reactie

Naam VO De Vallei (S.R. Upperman)
Plaats Driel
Datum 29 februari 2016

Vraag1

Denkt u dat de voorgenomen wijzigingen voldoende ruimte bieden om die scholen op te richten waar ouders en leerlingen behoefte aan hebben?
Ja, ik denk dat deze wetswijzigingen een mooie bijdrage leveren aan de ontwikkelingen die er zijn in het onderwijs in Nederland. Waar vernieuwend onderwijs op basis van onderwijskundige en pedagogische overwegingen eerst nog een vreemde eend in de bijt was, is het nu gelijkwaardig aan de bekende vormen van onderwijs. Er is daardoor veel meer mogelijk, voor iedereen en voor alle behoeftes. Ik vind het fijn dat het niet meer of-of lijkt. Want ook scholen op basis van een richting hebben hun eigen kijk op de pedagogiek en lesmethodes. Het kan allemaal samen.

Vraag2

Denkt u dat initiatiefnemers met de keuze tussen marktonderzoek en ouderverklaringen goed de belangstelling voor hun school kunnen aantonen?
Ik denk dat het openhouden van beide opties een prettige keuze is, want inderdaad heeft ieder optie zijn voor- en nadelen per gebied en per schoolsoort. Wel heb ik wat vraagtekens bij de kosten van beide aanpakken. Waar je als startende school een (zeer) klein budget hebt, zou het zonde zijn als al het gespaarde geld opgaat aan (langdurig?) onderzoek. Daarnaast vind ik het jammer dat de leeftijden van de leerlingen zijn vastgezet. Wanneer je begint met het idee om een school op te richten, doe je dat niet alleen voor de kinderen die over een of twee jaar die schoolkeuze moeten maken. Het is ook (misschien wel juist) voor de leerlingen die voelen dat ze niet op hun plek zitten, die iets willen wat echt bij hen past. Zelf heb ik ook een school opgericht en op deze school zijn het juist de wat oudere kinderen die enthousiast zijn, omdat ze weten wat ze zoeken in een school. Als je niet weet waar je aan begint, zijn mensen toch geneigd te kiezen voor wat ze kennen; op open dagen ziet eigenlijk iedere school er heel gezellig uit. Een school waar je echt sfeer kan proeven heeft wellicht zelfs nog wel de voorkeur over een school 'op papier'.

Vraag3

Biedt de voorgestelde wetswijziging voldoende waarborgen om te zorgen dat nieuwe scholen van goede kwaliteit zijn?
Dat denk ik wel. De deugdelijkheidseisen lijken me goed gekozen, passend bij de mogelijkheden en de aandachtspunten van een school in wording. Uiteindelijke kwaliteit kun je pas op langere termijn aflezen aan de ontwikkeling van de leerlingen die er heen zijn gegaan. Dat is enerzijds altijd risicovol, anderzijds vergelijken we nu ook alleen bestaande schoolsoorten met elkaar op basis van resultaten die wellicht ook niet alles zeggen over een kind. Onderwijs (als plek waar iemand zichzelf ontwikkelt om te worden wie hij is) draait uiteindelijk echt om de mensen en niet om de cijfers.

Vraag4

Komt het wetsvoorstel voldoende tegemoet aan de situatie in zowel gebieden met leerlingengroei als met leerlingendaling
Voor zover dat in deze wetswijziging kan. Soms kun je niet alles in één keer oplossen, maar ik denk wel dat hier nog expliciet aandacht voor moet zijn. Uit onderzoek blijkt dat kleine scholen vaak kwalitatief slechter onderwijs geven dan scholen met grote leerlingenaantallen. Terwijl er in de praktijk juist in kleine groepen meer persoonlijke aandacht en maatwerk geleverd kan worden. Hoe zit dat? Misschien is het zo dat kleine scholen met een onderwijskundig ontwerp voor grote groepen vooral tegen problemen aanlopen. Hoe kleiner de school, hoe minder geld en hoe meer differentiatie in de (combinatie)klassen nodig is. Dat is lastig met vaste modules. Onderwijs dat echter floreert op kleine schaal kan nu niet bestaan omdat het vaststaat dat je binnen vier tot zes jaar moet doorgroeien naar flinke aantallen. Als je eenmaal die aantallen gehad hebt, is het juist lastig weer te krimpen. Vernieuwend onderwijs op kleine schaal uit kunnen proberen en ruimte nemen om langzaamaan vanuit een stevige basis te kunnen groeien, heeft volgens mij de grootste kans van slagen. De vraag is dan: hoe kun je zoiets inrichten zonder dat de kosten per school te hoog worden? Ik weet zeker dat daar een antwoord op te vinden is, in een maatschappij waar we steeds meer gaan ruilen, delen, creatief zijn, minder papier hebben en juist meer echt contact maken en zorgen voor elkaar.

Vraag5

Zijn er nog overige opmerkingen die u wilt meegeven
Bedankt voor het luisteren! Het is ontzettend fijn om in het stuk veel punten terug te zien die zijn besproken op de eerdere bijeenkomsten voor inspraak door het veld. Heel veel succes met het verder invoeren, ik duim in ieder geval mee dat dit voorstel er door komt.