Meer ruimte voor nieuwe scholen

Reactie

Naam JH Van Baaren
Plaats Amersfoort
Datum 29 februari 2016

Vraag1

Denkt u dat de voorgenomen wijzigingen voldoende ruimte bieden om die scholen op te richten waar ouders en leerlingen behoefte aan hebben?
Neen, Scholen waren in het verleden al afhankelijk van keuzes van ouders. Door dit door te voeren bied men sommige bestaande scholen welk al door en door bewezen te hebben goede onderwijskwaliteit te leveren geen bestaansrecht meer. Zo wordt er een keuze gecreëerd voor de beste van de slechtste.

Vraag2

Denkt u dat initiatiefnemers met de keuze tussen marktonderzoek en ouderverklaringen goed de belangstelling voor hun school kunnen aantonen?
In hoeverre is aangetoond dat ouders ontevreden zijn over het huidige stelsel?

Vraag3

Biedt de voorgestelde wetswijziging voldoende waarborgen om te zorgen dat nieuwe scholen van goede kwaliteit zijn?
Neen, de nadruk wordt niet op kwaliteit gelegd maar op zgn belangstelling van ouders en kinderen. Immers ieder school in het verleden is altijd afhankelijk geweest van de keuze van ouders. Dit gaat met deze wijziging geen zgn verbetering opleveren. Dit gaat wildgroei veroorzaken doordat de eerste jaren van een nieuw opgericht school deze geen kwaliteit hoeft te leveren maar vervolgens wel weer gesloten kan worden.

Vraag4

Komt het wetsvoorstel voldoende tegemoet aan de situatie in zowel gebieden met leerlingengroei als met leerlingendaling
Neen

Vraag5

Zijn er nog overige opmerkingen die u wilt meegeven
In een ander wetsvoorstel (Toekomstbestendig onderwijs) wordt juist meer ruimte gezocht binnen het huidige stelsel. Hoe verhoudt zich dat tot dit wetsvoorstel, waarin het richtingbegrip wordt geschrapt, dat leidt tot inperking?
Scholen hebben behoefte aan duidelijkheid. De voorstellen sorteren nu reeds een verlammend effect bij scholen die de laatste school zijn van een richting, bijv. bij het ontwikkelen van toekomstbestendig beleid op huisvestingsterrein.
· Onder ouders ontstaat het beeld dat scholen, die met naam en toenaam in de media genoemd zijn, gaan sluiten. Dat levert onrust op. Ouders kunnen hier bij hun schoolkeuze nu reeds rekening mee gaan houden.
· Waarom kunnen openbare scholen wel een beroep doen op de bepaling dat zij de laatste school zijn in een regio en scholen voor bijzonder onderwijs straks niet meer?
· Waarom is er niet voor gekozen om scholen die de laatste van een richting zijn, een permanente uitzonderingspositie toe te kennen, om de pluriformiteit te behouden?
· Waarom wil de overheid de mogelijkheid tot substitutie van kerndoelen laten vervallen?