Meer ruimte voor nieuwe scholen
Reactie
Naam
|
Mantum onderwijs (ir. M.M. van Winkelen)
|
Plaats
|
's Gravenhage
|
Datum
|
26 februari 2016
|
Vraag1
Denkt u dat de voorgenomen wijzigingen voldoende ruimte bieden om die scholen op te richten waar ouders en leerlingen behoefte aan hebben?
Ja. Echter voor bestaande scholen (de laatste school van een richting) wordt het voortbestaan onmogelijk gemaakt, dit is absoluut onwenselijk.
Vraag2
Denkt u dat initiatiefnemers met de keuze tussen marktonderzoek en ouderverklaringen goed de belangstelling voor hun school kunnen aantonen?
Ja.
Vraag3
Biedt de voorgestelde wetswijziging voldoende waarborgen om te zorgen dat nieuwe scholen van goede kwaliteit zijn?
Geen mening.
Vraag4
Komt het wetsvoorstel voldoende tegemoet aan de situatie in zowel gebieden met leerlingengroei als met leerlingendaling
Geen mening.
Vraag5
Zijn er nog overige opmerkingen die u wilt meegeven
A. In hoeverre is werkelijk vastgesteld dat ouders echt ontevreden zijn over het huidige stelsel met een pluriform onderwijsaanbod? M.a.w. lost het voorstel een werkelijk probleem op?
B. Waarom is er niet voor gekozen om scholen die de laatste van een richting zijn, een permanente uitzonderingspositie toe te kennen? Ik zie dit als een verschaling van het onderwijsaanbod wat leidt tot minder in plaats van meer keuze vrijheid voor de ouders. Voor bijzonder onderwijs is de impact zeer groot.
C. Scholen hebben behoefte aan duidelijkheid. De voorstellen sorteren nu reeds een verlammend effect bij scholen die de laatste school zijn van een richting, bijv. wanneer de school beleid wenst te ontwikkelen op huisvestingsterrein. Onder ouders ontstaat het beeld dat scholen, die met naam en toenaam in de media genoemd zijn, gaan sluiten. Dat levert onrust op. Ouders houden bij hun schoolkeuze hier nu reeds rekening mee. Ik acht dit een ongewenst neveneffect dat in het politieke traject zoveel mogelijk geremd moet worden.
D. Waarom kunnen openbare scholen wel een beroep doen op de bepaling dat zij de laatste school zijn in een regio en scholen voor bijzonder onderwijs niet meer? Hier creëert het voorstel een basis voor ongelijkheid.