Meer ruimte voor nieuwe scholen
Reactie
Naam
|
L.P.J. Dullaart
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
29 februari 2016
|
Vraag1
Denkt u dat de voorgenomen wijzigingen voldoende ruimte bieden om die scholen op te richten waar ouders en leerlingen behoefte aan hebben?
Er dient vrijheid van onderwijs te zijn in Nederland. Dat houdt in dat iedereen die een school wil stichten, in dat streven dient te worden gesteund, ook met geld, gebouwen en middelen, los van leerlingenaantallen, uitgangspunten of werkwijze.
Pas dan kun je spreken over echte vrijheid van onderwijs.
Vraag2
Denkt u dat initiatiefnemers met de keuze tussen marktonderzoek en ouderverklaringen goed de belangstelling voor hun school kunnen aantonen?
Ouderverklaringen zijn daarin genoeg. Onderwijs is geen koehandel, marktonderzoek is onnodig, scholen horen tot het geestesleven, niet tot de economie! Het geld dicteert al veel te veel in onze samenleving...
Vraag3
Biedt de voorgestelde wetswijziging voldoende waarborgen om te zorgen dat nieuwe scholen van goede kwaliteit zijn?
De kwaliteit van het onderwijs kan en mag niet worden bepaald door de economie en/of de politiek, anders is er ook geen sprake van vrijheid van onderwijs. Het onderwijsveld kan en moet alleen zelf bepalen wat een goede kwaliteit van onderwijs inhoudt. Alleen in een communistische eenheidsstaat wordt het onderwijs bepaald door staatsorganen!
Vraag4
Komt het wetsvoorstel voldoende tegemoet aan de situatie in zowel gebieden met leerlingengroei als met leerlingendaling
Kennelijk niet als er sprake is van gedwongen sluiting van scholen, zoals in dit artikel in Trouw wordt beschreven: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4252753/2016/02/27/Plan-staatssecretaris-Dekker-nekt-tientallen-scholen.dhtml
Alle bestaande scholen moeten natuurlijk in ieder geval blijven en nieuwe scholen moet het gemakkelijker worden gemaakt te starten, niet moeilijker.....!!
Vraag5
Zijn er nog overige opmerkingen die u wilt meegeven
De rechtsstaat is zich onterecht teveel gaan bemoeien met enerzijds de economie, anderzijds het geestesleven. Dit zijn drie onafhankelijke gebieden, waar eigen wetmatigheden gelden: in het geestesleven - vrijheid, in het rechtsleven en de politiek - gelijkheid (=echte en directe democratie) en in de economie - broederschap. Dus geen vrijheid in de economie, anders krijg je het huidige roofdierkapitalisme (het recht van de sterkste). Dus: handen af van het onderwijs, geen staatsinmenging daarin!