Meer ruimte voor nieuwe scholen
Reactie
Naam
|
Bestuurslid van twee basisscholen (Dhr. C.J.P. van Belzen)
|
Plaats
|
Ter Aar
|
Datum
|
29 februari 2016
|
Vraag1
Denkt u dat de voorgenomen wijzigingen voldoende ruimte bieden om die scholen op te richten waar ouders en leerlingen behoefte aan hebben?
Ik heb daar mijn twijfels over. Zijn ouders momenteel ontevreden over het huidige stelsel? Tot mijn grote zorg wordt door de voorgenomen wijzigingen het richtingbegrip wordt geschrapt .
In 'toekomstbestendig onderwijs' wordt juist meer ruimte gezocht binnen het huidige stelsel. Hoe verhoudt zich dat tot dit wetsvoorstel?
Vraag2
Denkt u dat initiatiefnemers met de keuze tussen marktonderzoek en ouderverklaringen goed de belangstelling voor hun school kunnen aantonen?
Op zich kunnen beide mogelijkheden leiden tot een aantoonbate belangstelling. Echter ondertekende ouderverklaringen hebben meer waarde dan de vrijblijvendheid van een marktonderzoek.
Vraag3
Biedt de voorgestelde wetswijziging voldoende waarborgen om te zorgen dat nieuwe scholen van goede kwaliteit zijn?
Hoe verhoudt zich de kwaliteitstoets bij de start van een nieuwe school tot de positie van de inspectie in het licht van de motie Bisschop?
Vraag4
Komt het wetsvoorstel voldoende tegemoet aan de situatie in zowel gebieden met leerlingengroei als met leerlingendaling
Ik betwijfel dat, directie ne besturen hebben behoefte aan duidelijkheid. Nu al treed er een verlammend effect op bij scholen die de laatste school zijn van een richting, bijv. wanneer de school beleid wenst te ontwikkelen op huisvestingsterrein.
Helemaal onacceptabel is het feit dat voorgesteld wordt dat openbare scholen wel een beroep kunnen doen op de bepaling dat zij de laatste school zijn in een regio en scholen voor bijzonder onderwijs niet meer. Hoezo gelijk behandeling en keuzevrijheid?
Vraag5
Zijn er nog overige opmerkingen die u wilt meegeven
Waarom is er niet voor gekozen om scholen die de laatste van een richting zijn, een permanente uitzonderingspositie toe te kennen?
Er is onder ouders onrust over scholen, die met naam en toenaam in de media genoemd zijn. Ouders houden bij hun schoolkeuze hier nu reeds rekening mee. Er is een dringende noodzaak van een integrale benadering: richtingbegrip, instandhoudingsnormen, bekostiging en huisvesting.