Wijzigingswet meldkamers

Reactie

Naam Falck C&T (WTNM Kusters)
Plaats Gorinchem
Datum 20 maart 2018

Vraag1

Wat vindt u in algemene zin van het wetsvoorstel en/of de memorie van toelichting?
Goed. Het schept meer duidelijkheid, die nu nog ontbreekt.

Vraag2

Vindt u dat specifieke onderdelen van het wetsvoorstel en/of de memorie van toelichting gewijzigd of verduidelijkt moeten worden? Zo ja: welke aanpassingen vindt u nodig?
De beschrijving over het ICT beheer van de meldkamer is onduidelijk.
Gaat het hier alleen om technisch beheer of ook om functioneel beheer en gegevens beheer. Dit zijn diverse gradaties van beheer. En komen die allemaal bij de politie te liggen?
Nu doet elke discipline nog veelal zijn eigen discipline gebonden gegevens beheer. En bij sommige meldkamers is het functionele beheer (met name van GMS) ook versnipperd. Wordt dit door deze wijziging rechtgetrokken, of blijft het nadien nog steeds mogelijk dat het beheer niet volledig door de politie wordt uitgevoerd?

Vraag3

Ruimte voor overige opmerkingen met betrekking tot het onderwerp 'meldkamers'
Veelal zijn bij de huidige meldkamers het personeel van de beheerafdeling een mix van personeel van de veiligheidsregio, regionale ambulancevoorziening en politie. Als het beheer over gaat naar de politie, moeten de beheerders die niet bij de politie in dienst zijn, dan overstappen naar de politie, of hebben zij geen taak meer in de nieuwe structuur?