Micro Light Aircraft opt-out
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Heemstede
|
Datum
|
22 oktober 2021
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze MLA opt out en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?
Door het MTOW te verhogen naar 600kg gaat de essentie van MLA verloren (eenvoud en laag startgewicht). Ik verwacht dat dit weer extra regelgeving zal stimuleren. Een hoger startgewicht biedt immers ook potentie voor high performance ontwerpen en toenemende complexiteit (zoals meer brandstof, glass cockpit panels en de installatie van autopilots). Ook trainingseisen dienen dan hierop aangepast te moeten worden, met bijkomende kosten. Dit zal op de lange duur dan ook niet bevordelijk zijn voor deze tak van sportvliegen. Daarbij komen de belangen van het promoten van elektrisch vliegen niet noodzakelijk overeen met de belangen van MLA vliegen, en deze moeten m.i. beter strikt gescheiden worden gehouden. De huidige MLA vliegtuigen zijn al kenmerkend milieuvriendelijk met innovatieve ontwerpen, goede prestaties, lage geluidsproductie en laag brandstof gebruik.
Elektrisch vliegen sluit hier op zich goed op aan maar heeft m.i. vooralsnog een ander uitgangspunt en doelstelling.
Ik verwacht dan ook op lange termijn dat deze regeling een negatief effect zal hebben op deze tak van vliegen en kosten en de lasten van (toekomstige) regelgeving voor de MLA-vlieger alleen zullen verhogen.
Achtergrond: Actief als PPL SEP sinds 1978, RPL MLA sinds 2000.