Micro Light Aircraft opt-out

Reactie

Naam AOPA Netherlands (AOPA AOPA Netherlands)
Plaats Lelystad
Datum 13 september 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze MLA opt out en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?
Dank voor het mogelijk maken om op dit onderwerp te reageren!
De wijziging is positief voor de sector en heeft een aantal verbeterpunten in zich. De veiligheid van het vliegtuig is met het verhogen van het maximale startgewicht verbeterd aangezien niet op iedere kilo extra gewicht hoeft te worden gekeken. GPS en transponder kunnen zonder problemen worden meegenomen. Ook de veiligheidsvoorzieningen kunnen worden ingebouwd bv de systeemparachute. Wij verwachten dat veel vliegers die nu reguliere vliegtuigen vliegen zullen overstappen naar MLA's. Deze zijn door deze maatregelen bereikbaar geworden. Je kunt nu een degelijk vliegtuig inzetten tegen competitieve voorwaarden. Minder geluid, zuinigere motoren, meer veiligheid, meer comfort, meer endurance.
Ook het elektrisch vliegen komt binnen handbereik. De accu's zijn over het algemeen zwaar en vragen speciale behandeling. Dat wordt nu door de aanpassing van de regelgeving gemakkelijker gemaakt. En belangrijk punt in de regeling is dat er nu ook met een EU brevet op een MLA mag worden gevlogen (na conversietraining) Dit is een mooi verbeterpunt. Nu moet je een RPL halen om met een PPL op een MLA te mogen vliegen. Volstrekte onzin natuurlijk. Dat wordt nu gelukkig rechtgezet. Ik zie eigenlijk geen negatieve aspecten van deze nieuwe regeling!