Regeling militair medegebruik burgerluchthavens

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Vries
Datum 25 augustus 2025

Vraag1

U kunt tot en met 25 augustus 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?

Wij horen graag of u het idee heeft dat bepaalde belangen niet goed zijn afgewogen of dat bepaalde omschrijvingen in de toelichting beter kunnen.

Let op: het gebruik van jachtvliegtuigen (zoals de F35) en het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie vallen buiten de reikwijdte van deze regeling.
Er ligt een omgevingsbesluit wat nu al niet wordt gehandhaaft en met deze wijziging zou het aantal vluchtbewegingen buiten het omgevingsbesluit onbeperkt toenemen. Dat defensie de ruimte moet hebben om te oefenen sta ik volledig achter, maar die ruimte moet in overeenstemming zijn met de geldende milieu aspecten voor de regio aangezien er rondom het vliegveld belangrijke Natura2000 gebieden alsmede algemene natuur en landschap aanwezig is. Daarnaast is Noord-Drenthe een recreatiegebied, waar ook ondernemers afhankelijk zijn van de kwaliteit van leven.

A. Handhaaf en verscherp het aantal vliegbewegingen op GAE.
B. Geef defensie de ruimte om twee keer twee week (intensief) te oefenen vanuit de GAE, bijvoorbeeld twee weken in het voorjaar en twee weken in het najaar inclusief een aantal stop en go's voor de F35 (uiteraard met handhaving van het verbod voor de F35 voor de rest van het jaar).
C. Een gelimiteerde afspraak voor helikopter gebruik buiten B. om, bijvoorbeeld vijf bewegingen per week.
D. Testen van drones moet worden bekeken ten aanzien van geluidsniveau, hier gelden in zeer mindere mate (indien elektrisch) de schadelijke uitstoot. Het testen van drones lijkt op het eerste gezicht een goede functie voor GAE.
E. Het stoppen van de burgerluchtvaart, met uitzondering van de traumahelikopter en medische vluchten, op GAE zal de ruimte vrij maken voor defensie en de financiële middelen voor de luchthaven mede genereren.

Toelichting op punt E.:
GAE heeft in 2017/2018 €47 miljoen gekregen om met name de burgerluchtvaart voor de komende 10 jaar in de lucht te houden. Dat geld is in 7 jaar al op. Provincies en gemeenten gaan daar weer voor 10 jaar tientallen miljoenen in stoppen. Hoe kan het zijn dat private ondernemingen worden gesubsidieerd? Rendeert een onderneming niet, dan gaat het failliet en zo zou dat ook hier moeten zijn. Als deze vliegbewegingen weg zijn, dan is er voldoende ruimte binnen de afspraken van de het huidige omgevingsplan voor defensie om te komen tot de noodzakelijke vliegbewegingen. Voor wat hoort wat en in deze is de keus makkelijk. De ruimte die vrij komt op de luchthaven kan voor woningbouw worden gebruikt aangezien een keertje last hebben van defensie zou moeten kunnen.

Bijlage

  • Bijlage