Wet minimumbeloning zelfstandigen en zelfstandigenverklaring

Reactie

Naam Bert Stomphorst
Plaats Oosterend NH
Datum 19 november 2019

Vraag1

Het doel van deze consultatie is tweeledig:
1. Het informeren van de samenleving over de voorgestelde maatregelen;
2. Het verzamelen van reacties over de inhoud van het wetsvoorstel.
## Artikel 5
Dit wordt in de praktijk onwerkbaar. Bij elke zakelijke overeenkomst bij kleine ondernemers (met bijv. 1 of 2 werknemers) moet dit worden getoetst en aangetoond. In het kader van deze wet is hier iets voor te zeggen, maar dan kan deze verplichting nog heel veel beter afgebakend worden. Bijvoorbeeld niet bij werkzaamheden die tegen uurtarief van – ik noem maar wat – €50 of hoger worden verricht. Of als volstrekt duidelijk is dat er vast personeel is bij de opdrachtnemer. Kortom: dit geeft een enorme verhoging van de administratieve last voor vrijwel het volledige MKB. Dit vraagt meer en betere doordenking.

## Verder
Ook bij de verdere artikelen ontbreekt afbakening. Er zijn tal van situaties waar het voor iedereen direct duidelijk is dat deze wet niet relevant is voor die situatie (denk aan een zelfstandig consultant die voor 100-150 euro per uur werkt). Daar zal in de praktijk ook niet gehandhaafd worden, maar de verplichtingen (artikel 7/9) wel gelden wel.
Een specialist op een bepaald vakgebied die wordt ingezet om een acuut probleem te verhelpen, voor €125/uur, zal dus straks óf vooraf een indicatie moeten geven van de benodigde tijd (artikel 9 lid a) óf vooraf een zelfstandigenverklaring moeten regelen. Terwijl men gewoon zakelijk wil handelen.
Wat mijns inziens ontbreekt is iets van redelijkheid en billijkheid. Denk aan iets als een ‘minimum uurtarief met < x% directe kosten’, waar de zelfstandige verantwoordelijkheid over draagt. En/of iets met historische cijfers, zodat de zelfstandige (onder eigen verantwoording) zich als ‘geaccepteerd zelfstandige’ kan verklaren (suggestie: brutowinst delen door gewerkte uren > €25).

## Samenvatting
Twee paden zijn goed afgedekt:
1. De laagbetaalde zelfstandigen (postbezorgers/maaltijdbezorgers/bouwers)
2. De freelancers met grotere opdrachten (met zelfstandigenverklaring)

Wat nog te weinig aandacht heeft is de zelfstandige die zich duidelijk zo gedraagt. Die heeft een divers aantal opdrachtgevers en zakelijk gezonde tarieven. Maar moet straks (formeel) allerlei extra administratie bijhouden.
In het verlengde hiervan worden ook opdrachtgevers benadeeld die bijv. een zelfstandige als systeembeheerder willen inhuren. Zij moeten allerlei controles doen, terwijl het voor het tweemans-ict-bedrijf al een stuk makkelijker wordt gemaakt.
## Dit zorgt voor discriminatie in het zakelijke verkeer op grond van bedrijfsomvang. Dat lijkt me een ongewenst neveneffect te zijn.