Wet minimumbeloning zelfstandigen en zelfstandigenverklaring
Reactie
Naam | Op schrift (W. de Hoog) |
---|---|
Plaats | Enschede |
Datum | 5 december 2019 |
Vraag1
Het doel van deze consultatie is tweeledig:1. Het informeren van de samenleving over de voorgestelde maatregelen;
2. Het verzamelen van reacties over de inhoud van het wetsvoorstel.
1. Fijn dat de minister ons, zelfstandigen, informeert.
2. De voorgestelde wetgeving lijkt mij niet goed, want waar komt dat minimumtarief van 16 euro per uur vandaan? Dit is bij lange na niet genoeg om alle kosten van het ondernemerschap, afdracht van premies volksverzekeringen en inkomstenbelasting, en voorzieningen voor arbeidsongeschiktheid en pensioen te dekken. Daar komt bij dat lang niet alle zelfstandig ondernemers voor een uurtarief werken, er zijn natuurlijk ook veel mensen die met een prijs per product werken. Moeten zij dat dan omrekenen naar een uurprijs of hoe ziet de minister dit voor zich? Bovendien zal een minimumtarief ertoe leiden dat opdrachtgevers die nu meer betalen, gaan denken dat 16 euro per uur kennelijk wel genoeg is zodat zij hun vergoedingen naar beneden gaan bijstellen.
Ook de bepaling van de aard van de werkrelatie is problematisch. Er wordt nu gesteld dat opdrachtnemers vanaf een uurtarief van 75 euro altijd zelfstandig ondernemers zijn. Maar waar komt die grens vandaan? Ik ben al twintig jaar zelfstandig professional in de educatieve uitgeverij, voor een tarief dat nu rond de 45 euro ligt, en ik beschouw mezelf zeker als zelfstandig ondernemer. Dat zal toch nu opeens niet veranderen omdat ik onder die grens zit? Word ik dan als werknemer beschouwd? Maar bij welke van mijn opdrachtgevers dan?
Een derde punt is de uitvoerbaarheid en controle op naleving van de wet. Tot een paar jaar geleden hadden we de (eigen) Verklaring arbeidsrelatie (VAR). Als ik het goed begrepen heb, moest die weg omdat de Belastingdienst te weinig capaciteit had om te controleren of opdrachtnemers wel echt zelfstandig waren. Daarna kwam de wet DBA: opdrachtgevers en -nemers moesten met behulp van veel papier eigenlijk hetzelfde verklaren als met de VAR, namelijk dat er geen dienstverband bestond en dat beide partijen dit ook niet wilden. Hierbij werden drie criteria gebruikt om te bepalen of er sprake was van een dienstverband: (1) de arbeid moet persoonlijk verricht worden, (2) de opdrachtgever stelt eisen aan de uitvoering, met andere woorden er is een gezagsrelatie en (3) de opdrachtnemer krijgt een vergoeding voor zijn werk. Die drie criteria kenmerken niet alleen een dienstverband, maar gelden natuurlijk ook voor werk dat wordt uitgevoerd door freelancers en andere zelfstandigen. Maar die wet bleek ook niet uitvoerbaar. Ik zie niet op welke manier de nieuwe wet wel duidelijkheid gaat geven over het al dan niet bestaan van een dienstverband.